Kindly Choking: keraamisen veistoksen rakentaminen osista
Kangas, Viivi (2021)
Kangas, Viivi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113329
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päämääränä oli kehittää tekniikka, jolla rakentaa keraaminen veistos osista. Teoksessa oli tarkoitus huomioida, kuinka tämä tekniikka vaikuttaa teoksen lopulliseen ulkonäköön. Tekniikalla oli myös tarkoitus hakea helpotusta isoissa teoksissa esiintyviin ongelmiin esimerkiksi uunin koon rajaavuuteen ja teoksen painoon.
Tiedonhankinnassa käytettiin hyväksi aikaisemmin opittuja asioita savilaaduista ja käsinrakennusmenetelmistä. Tietoa haettiin myös muiden keramiikkataiteilijoiden työskentelytavoista. Teoksen teeman käsittelyn tueksi käytettiin aiheesta jo julkaistuja kirjoituksia.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi yksi keraaminen veistos, joka rakennettiin osista. Opinnäytetyössä kuvataan prosessi suunnittelusta ja teeman avaamisesta ja teoksen valmistumiseen. Vaikka teos on tekijän ensimmäinen tällä menetelmällä valmistettu veistos, se ei ole prototyyppi, vaan itsenäinen taideteos. Toiminnallinen opinnäytetyö antoi tekijälle välineitä ja osaamista työskennellä vastaavalla menetelmällä tulevaisuudessa. The purpose of this bachelor ́s thesis is to find a way to make a larger ceramic sculpture using smaller modular types of pieces. The aim is to create a style of working that can be used after graduation in more modest studio spaces. Also, the thesis is focusing on the question, how the new technique will affect artistic expression. The new technique is intended to ease the problems encountered in large works, for example, the weight of the sculpture is divided into several parts and is easier to handle.
The thesis consists of a theory and a practical part. The theory part deals with analysis of different kinds of ways to make ceramic sculptures and the use of different types of clay. The practical part is to make one sculpture to demonstrate and document the making process. The theme of the work is discussed, based on texts previously written on the subject.
The outcome was one ceramic sculpture to demonstrate how this type of modular approach is working. This thesis documents the process from design to the meaning of the theme finishing with the manufacturing process. Even though this sculpture is the artist´s first attempt at using this style, it is not a prototype but an independent piece of art. The practical part provided the artist with the experience and knowledge to work with this modular style again in future.
Tiedonhankinnassa käytettiin hyväksi aikaisemmin opittuja asioita savilaaduista ja käsinrakennusmenetelmistä. Tietoa haettiin myös muiden keramiikkataiteilijoiden työskentelytavoista. Teoksen teeman käsittelyn tueksi käytettiin aiheesta jo julkaistuja kirjoituksia.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi yksi keraaminen veistos, joka rakennettiin osista. Opinnäytetyössä kuvataan prosessi suunnittelusta ja teeman avaamisesta ja teoksen valmistumiseen. Vaikka teos on tekijän ensimmäinen tällä menetelmällä valmistettu veistos, se ei ole prototyyppi, vaan itsenäinen taideteos. Toiminnallinen opinnäytetyö antoi tekijälle välineitä ja osaamista työskennellä vastaavalla menetelmällä tulevaisuudessa.
The thesis consists of a theory and a practical part. The theory part deals with analysis of different kinds of ways to make ceramic sculptures and the use of different types of clay. The practical part is to make one sculpture to demonstrate and document the making process. The theme of the work is discussed, based on texts previously written on the subject.
The outcome was one ceramic sculpture to demonstrate how this type of modular approach is working. This thesis documents the process from design to the meaning of the theme finishing with the manufacturing process. Even though this sculpture is the artist´s first attempt at using this style, it is not a prototype but an independent piece of art. The practical part provided the artist with the experience and knowledge to work with this modular style again in future.