Twitterin merkitys markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa
Toivola, Leo (2021)
Toivola, Leo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113283
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli käsitellä Twitteriä markkinoinnin ja brändäyksen alustana ja työkaluna. Twitter on yksi suurimmista sosiaalisen median alustoista, ja sen käyttö on erittäin oleellista yrityksille nykyaikana. Tarkoituksena oli saada selville, minkälaista sisältöä yritykset luovat Twitteriin, miten siihen reagoidaan, ja kuinka yrityksen omaa brändiä voi onnistuneesti saada muovattua Twitterin avulla. Twitterissä suurin osa markkinoinnista tapahtuu twiittaamalla ja vuorovaikutuksella.
Opinnäytetyö on muodoltaan tutkimustyyppinen työ. Se koostuu kahdesta osiosta: tietoperustasta ja selvitysosuudesta. Tietoperustassa käydään läpi mikä Twitter on ja kuinka markkinointi siellä toimii, mitä on brändin rakentaminen sekä yleisesti digimarkkinoinnin perusteet. Selvitysosuudessa on havainnoiva osio, jonka tutkimuskohteena oli yritysten toiminta Twitterissä. Tieto ja huomiot kerättiin usealta eri Twitter-tililtä. Lisäksi osioon sisältyy aiheeseen liittyvä kysely, joka kohdistui Twitterin käyttäjiin. Kysely koostui 13 kysymyksestä ja siihen vastasi 79 henkilöä.
Työstä käy ilmi, että Twitterin markkinointi on hyvin monipuolinen ja vapaamuotoinen mainonnan muoto. Yrityksillä on mahdollisuus ilmaista asioita 240 merkin twiiteillä ja olla suoraan yhteydessä seuraajiin, jotka nähdään potentiaalisina asiakkaina. Twitterissä on myös mahdollisuus maksettuun mainontaan perinteisemmällä tavalla, mutta työn päähuomiona on nimenomaan Twitterin ilmainen eli twiittaamalla tapahtuva markkinointi.
Selvitys osoitti, että Twitterin markkinointi on monen asian summa. Markkinointi ja brändäys Twitterissä nähdään hyvin tärkeänä ja yritykset ovat ottaneet oikeita askelia sen suhteen. Yritysten tapa toimia Twitterissä on käyttäjäystävällistä ja esimerkiksi huumorin käyttö on suosiossa. Kyselystä selvisi, että arvot, aktiivisuus, huumori ja asiakkaiden kanssa tapahtuva vuorovaikutus ovat hyvän yrityksen merkkejä Twitterissä. Twitterin tuoma sananvapaus on avannut uusia ovia yrityksille markkinoida ja levittää brändiään sekä tarjonnut vapaan tavan ilmaista itseään. Tässä vapaudessa on myös huonoja puolia, mutta selvitys osoittaa, että jokaisella yrityksellä tulisi olla aktiivinen Twitter-tili. Yrityksille on vaikea määrittää oikeaa tai väärää tapaa Twitterin käyttöön, mutta tämän opinnäytetyön perusteella saa hyvän kuvan siitä, mitä asiakkaat haluavat nähdä ja kuinka yritykset ovat ottaneet asiakseen oppia tuntemaan asiakkaansa ja luomaan mielenkiintoista sisältöä.
Opinnäytetyö on muodoltaan tutkimustyyppinen työ. Se koostuu kahdesta osiosta: tietoperustasta ja selvitysosuudesta. Tietoperustassa käydään läpi mikä Twitter on ja kuinka markkinointi siellä toimii, mitä on brändin rakentaminen sekä yleisesti digimarkkinoinnin perusteet. Selvitysosuudessa on havainnoiva osio, jonka tutkimuskohteena oli yritysten toiminta Twitterissä. Tieto ja huomiot kerättiin usealta eri Twitter-tililtä. Lisäksi osioon sisältyy aiheeseen liittyvä kysely, joka kohdistui Twitterin käyttäjiin. Kysely koostui 13 kysymyksestä ja siihen vastasi 79 henkilöä.
Työstä käy ilmi, että Twitterin markkinointi on hyvin monipuolinen ja vapaamuotoinen mainonnan muoto. Yrityksillä on mahdollisuus ilmaista asioita 240 merkin twiiteillä ja olla suoraan yhteydessä seuraajiin, jotka nähdään potentiaalisina asiakkaina. Twitterissä on myös mahdollisuus maksettuun mainontaan perinteisemmällä tavalla, mutta työn päähuomiona on nimenomaan Twitterin ilmainen eli twiittaamalla tapahtuva markkinointi.
Selvitys osoitti, että Twitterin markkinointi on monen asian summa. Markkinointi ja brändäys Twitterissä nähdään hyvin tärkeänä ja yritykset ovat ottaneet oikeita askelia sen suhteen. Yritysten tapa toimia Twitterissä on käyttäjäystävällistä ja esimerkiksi huumorin käyttö on suosiossa. Kyselystä selvisi, että arvot, aktiivisuus, huumori ja asiakkaiden kanssa tapahtuva vuorovaikutus ovat hyvän yrityksen merkkejä Twitterissä. Twitterin tuoma sananvapaus on avannut uusia ovia yrityksille markkinoida ja levittää brändiään sekä tarjonnut vapaan tavan ilmaista itseään. Tässä vapaudessa on myös huonoja puolia, mutta selvitys osoittaa, että jokaisella yrityksellä tulisi olla aktiivinen Twitter-tili. Yrityksille on vaikea määrittää oikeaa tai väärää tapaa Twitterin käyttöön, mutta tämän opinnäytetyön perusteella saa hyvän kuvan siitä, mitä asiakkaat haluavat nähdä ja kuinka yritykset ovat ottaneet asiakseen oppia tuntemaan asiakkaansa ja luomaan mielenkiintoista sisältöä.