Unelmien päiväkotipäivä – palvelumuotoilua lasten silmin
Lehto, Jenni; Oras, Mirva (2012)
Lehto, Jenni
Oras, Mirva
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716788
Tiivistelmä
Palvelumuotoilu on Suomessa vielä verrattain uusi menetelmä. Muotoilun tarkoituksena on käyttäjäkokemuksen pohjalta luoda entistä parempia ja käyttäjäystävällisempiä palveluita. Lasten palvelumuotoilu voisi olla keino lisätä lasten vaikuttamismahdollisuuksia esimerkiksi päiväkotipäivän kulkuun, sillä päivähoito ja varhaiskasvatus ovat Suomessa perinteisesti aikuisjohtoisesti suunniteltua ja lapset ovat toiminnan kohteena.
Osallisuus on tullut 2000-luvulla yleiseen keskusteluun samalla kun keskustelu syrjäytymisestä on lisääntynyt. Osallisuudella pyritään vastaamaan syrjäytymistä aiheuttavaan osattomuuteen. Osallisuuden merkitys on ymmärretty myös päivähoidossa, jossa pyritään siirtymään aikuisjohtoisesta varhaiskasvatuksesta lasten osallisuutta lisäävään toimintakulttuuriin.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Koulii-hanketta, jonka tarkoituksena on toteuttaa kehittämistyötä yhdessä asukkaiden kanssa Espoon Suurpellon kasvavalla asuinalueella. Opinnäytetyön tarkoitus on kuvata, millainen olisi lasten unelmien päiväkotipäivä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa lähestymistapana on käytetty palvelumuotoilua. Aineisto kerättiin Maakirjan päiväkodissa lasten osallisuutta tukevalla menetelmällä, sadutuksella. Aineistonkeruuseen osallistui kuusi 4 – 5-vuotiasta lasta. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Lapset osasivat kertoa mitä heidän unelmiensa päiväkotipäivään kuuluu. Lasten erilaiset mielenkiinnonkohteet näkyivät tuloksissa unelmien päiväkotipäivän toiminnan monipuolisuutena. Unelmien päiväkotipäivään kuuluisi ulkoilua ja liikuntaa päiväkodin pihan ulkopuolella, leikkiä, television katselua, pöytätyöskentelyä, herkkujen syömistä ja päivälepoa. Lapset kokivat tärkeäksi myös sen, että he voisivat vaikuttaa unelmiensa päiväkotipäivän sääntöihin. Tulosten perusteella myös päiväkodin tilojen viihtyvyys vaikuttaa oleellisesti lasten unelmien päiväkotipäivään.
Osallisuus on tullut 2000-luvulla yleiseen keskusteluun samalla kun keskustelu syrjäytymisestä on lisääntynyt. Osallisuudella pyritään vastaamaan syrjäytymistä aiheuttavaan osattomuuteen. Osallisuuden merkitys on ymmärretty myös päivähoidossa, jossa pyritään siirtymään aikuisjohtoisesta varhaiskasvatuksesta lasten osallisuutta lisäävään toimintakulttuuriin.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Koulii-hanketta, jonka tarkoituksena on toteuttaa kehittämistyötä yhdessä asukkaiden kanssa Espoon Suurpellon kasvavalla asuinalueella. Opinnäytetyön tarkoitus on kuvata, millainen olisi lasten unelmien päiväkotipäivä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa lähestymistapana on käytetty palvelumuotoilua. Aineisto kerättiin Maakirjan päiväkodissa lasten osallisuutta tukevalla menetelmällä, sadutuksella. Aineistonkeruuseen osallistui kuusi 4 – 5-vuotiasta lasta. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Lapset osasivat kertoa mitä heidän unelmiensa päiväkotipäivään kuuluu. Lasten erilaiset mielenkiinnonkohteet näkyivät tuloksissa unelmien päiväkotipäivän toiminnan monipuolisuutena. Unelmien päiväkotipäivään kuuluisi ulkoilua ja liikuntaa päiväkodin pihan ulkopuolella, leikkiä, television katselua, pöytätyöskentelyä, herkkujen syömistä ja päivälepoa. Lapset kokivat tärkeäksi myös sen, että he voisivat vaikuttaa unelmiensa päiväkotipäivän sääntöihin. Tulosten perusteella myös päiväkodin tilojen viihtyvyys vaikuttaa oleellisesti lasten unelmien päiväkotipäivään.