Mitä kuntoutusohjaus on Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä?
Hokkanen, Anita (2008)
Hokkanen, Anita
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200806122741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200806122741
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia arviointia, suunnittelua ja yhteistyötä Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä työskentelevien kuntoutusohjaajien työssä. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietoa jota voidaan hyödyntää kuntoutusohjaustoiminnan kehittämiseen ja parantamiseen Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä, sekä antaa lisätietoa lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämissuunnitelman laadintaan.Tutkimuksen lähestymistapa oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Tutkimus-aineisto kerättiin Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntoutusohjaajilta kyselylomakkeella. Vastausprosentti oli 62.5 %. Aineisto analysoitiin Tixel- taulukko - ohjelmalla sekä avoimet kysymykset analysoitiin laadullisella sisällön analyysillä. Tulokset esitettiin frekvensseinä, prosentteina ja havainnollistettiin taulukoilla. Avoimien kysymysten vastauksissa käytettiin suoria lainauksia. Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kuntoutusohjausta, erikoissairaanhoitoa, kuntoutusohjaajan toimenkuvaa sekä yhteistyötä. Kuntoutusohjausta käsiteltiin käytännön työn sisällön ja kuntoutusohjaajan toimenkuvan kautta. Yhteistyöstä tarkasteltiin erilaisia yhteistyötapoja eri yhteistyötahojen välillä. Kuntoutusohjaajat olivat eniten mukana asiakkaan kuntoutumisprosessin seurannassa, he tekivät pääsääntöisesti työtään asiakkaan kanssa, seuraten ja arvioiden asiakkaan kuntoutumisprosessia. Vähiten mukanaoloa oli kuntoutusprosessin kehittämistyössä sekä hoitolinjojen ja-hoitoketjujen kehittämisessä. Välitön asiakastyö näkyi asiakkaan ja kuntoutusohjaajan välisissä vuorovaikutussuhteissa. Yhteistyötä kuntoutusohjaajat tekivät eri viranomaistahojen kanssa vaihtelevasti. Yhteistyöverkosto muodostui asiakkaan tarpeista lähtien. Eniten yhteistyötä tehtiin asiakkaan ja oman organisaation muiden yksiköiden kanssa. Välillinen asiakastyö oli ensisijaisesti asiakkaan kuntoutusprosessin koordinointia ja yhteistyötä muiden tahojen kanssa.Kuntoutusohjaajien kehittämistoiveina oli itse arvioinnin kehittäminen, koulutuksen lisääminen, kuntoutusohjaajan roolin selkeyttäminen ja hallintokuntien rajojen poistaminen. Tarvetta oli myös oman työn tunnetuksi tekemiseen ja yhteistyöpalavereiden järjestämiseen yhteistyötahojen kanssa.