Missbruk i familjen - skolans eller familjens ansvar? En kvalitativ undersökning om vad skolan gör för barnet och hur det är att växa upp i en missbrukarfamilj
Kullbäck, Charlotta; Store, Josefine (2012)
Kullbäck, Charlotta
Store, Josefine
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716775
Tiivistelmä
Vi har skrivit om hur missbruk i familjen påverkar barn och vad skolan kan göra för att hjälpa barnen. Syftet med undersökningen var att få reda på om våra respondenter har fått hjälp under uppväxten och om inte, varför inte. Vi ville också få veta vilken slags hjälp de har fått eller hurudan hjälp de skulle ha velat få. Vår forskning innefattar också hur skolpersonal bemöter problemet.
Vi använde oss av den kvalitativa metoden intervju i vår forskning. Vi har intervjuat fyra ungdomar vars uppväxt har präglats av alkoholism. Från skolans sida har vi intervjuat tre rektorer, en skolpsykolog och en skolkurator för att få en bred uppfattning om problemet.
Resultaten visar att det är tungt att leva i en missbrukarfamilj. Barnen är lojala mot föräldrarna och därför döljer de problemet. Det gör det svårt att upptäcka dessa barn. Enbart en av våra fyra ungdomar har fått hjälp under sin uppväxt. Skolans svårighet är att det varken finns tillräckligt med personal som jobbar med elevvård och rädslan för att man förstör samarbetet med hemmet är stor. This thesis deals with substance abuse in families and its effects on the children. We also looked into what the school can do to help these children. The purpose of the research was to find out if our respondents had received any help during their childhood, and if not, then why not? We also wanted to know what kind of help they received, and what kind of help they would have liked to receive. Our research also discusses how the school staff approaches the problem.
We have used the qualitative method of an interview in our research. We interviewed four young people whose childhood was marked by alcoholism. To get the school’s point of view we interviewed three principals, a school psychologist and a school counselor in order to get a broad perspective of the problem.
We came to the conclusion that it is extremely hard to live in a family with substance abuse. The children are loyal to their parents and therefore often hide the problem. This makes it very hard to single out and help these pupils. Only one of the young people we interviewed received help during his childhood. The school’s problem is that they do not have enough staff working with the care for their pupils. Also, the fear of ruining the relationship between the school and pupil’s home keeps them from intervening.
Vi använde oss av den kvalitativa metoden intervju i vår forskning. Vi har intervjuat fyra ungdomar vars uppväxt har präglats av alkoholism. Från skolans sida har vi intervjuat tre rektorer, en skolpsykolog och en skolkurator för att få en bred uppfattning om problemet.
Resultaten visar att det är tungt att leva i en missbrukarfamilj. Barnen är lojala mot föräldrarna och därför döljer de problemet. Det gör det svårt att upptäcka dessa barn. Enbart en av våra fyra ungdomar har fått hjälp under sin uppväxt. Skolans svårighet är att det varken finns tillräckligt med personal som jobbar med elevvård och rädslan för att man förstör samarbetet med hemmet är stor.
We have used the qualitative method of an interview in our research. We interviewed four young people whose childhood was marked by alcoholism. To get the school’s point of view we interviewed three principals, a school psychologist and a school counselor in order to get a broad perspective of the problem.
We came to the conclusion that it is extremely hard to live in a family with substance abuse. The children are loyal to their parents and therefore often hide the problem. This makes it very hard to single out and help these pupils. Only one of the young people we interviewed received help during his childhood. The school’s problem is that they do not have enough staff working with the care for their pupils. Also, the fear of ruining the relationship between the school and pupil’s home keeps them from intervening.