Stockmann Tampereen sosiaalisen median sekä digitaalisen asiakaskokemuksen kehittäminen Stockmannin pääkohderyhmälle
Souto, Netta (2021)
Souto, Netta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912416
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ja kehittää Stockmann Tampereen sosiaalista mediaa konsernin pääkohderyhmälle eli 35–54-vuotiaille. Työn toimeksiantajana toimi Stockmann Tampere. Opinnäytetyössä kehitettiin erilaisia keinoja tuottaa laadukasta sisältöä Stockmann Tampereen sosiaalisen median kanaviin. Lisäksi työssä kehitettiin vastuullisuusnäkökulmaa sekä digitaalista asiakaskokemusta Stockmann Tampereen ja Stockmannin verkkokaupan (Stockmann.fi) toiminnassa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointia sosiaalisessa mediassa sekä asiakaskokemusta. Verkkokyselyllä selvitettiin, minkälaista sisältöä Stockmann Tampereen sosiaalisen median seuraajat kaipaisivat tavaratalon sosiaalisen median kanaviin sekä mitä mieltä seuraajat ovat nykyisestä sosiaalisen median sisällöstä.
Tutkimustuloksista voidaan todeta Stockmann Tampereen sosiaalisella medialla olevan arvoa asiakkaille. Tutkimuksen mukaan Stockmann Tampereen kannattaa käyttää sosiaalisen median pääkanavana Instagramia. Opinnäytetyössä esitetyillä kehitysideoilla Stockmann Tampere saa kehitettyä sosiaalisesta mediasta brändiä tukevaa sekä seuraajia kiinnostavaa. Samalla Stockmann Tampere saa sitoutettua nykyisiä sosiaalisen median seuraajia sekä uusia sosiaalisen median käyttäjiä kiinnostumaan Stockmann Tampereen julkaisemasta sisällöstä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointia sosiaalisessa mediassa sekä asiakaskokemusta. Verkkokyselyllä selvitettiin, minkälaista sisältöä Stockmann Tampereen sosiaalisen median seuraajat kaipaisivat tavaratalon sosiaalisen median kanaviin sekä mitä mieltä seuraajat ovat nykyisestä sosiaalisen median sisällöstä.
Tutkimustuloksista voidaan todeta Stockmann Tampereen sosiaalisella medialla olevan arvoa asiakkaille. Tutkimuksen mukaan Stockmann Tampereen kannattaa käyttää sosiaalisen median pääkanavana Instagramia. Opinnäytetyössä esitetyillä kehitysideoilla Stockmann Tampere saa kehitettyä sosiaalisesta mediasta brändiä tukevaa sekä seuraajia kiinnostavaa. Samalla Stockmann Tampere saa sitoutettua nykyisiä sosiaalisen median seuraajia sekä uusia sosiaalisen median käyttäjiä kiinnostumaan Stockmann Tampereen julkaisemasta sisällöstä.