Työyhteisötaitoja kehittämällä kohti itseohjautuvaa toimintapaa. Case: Kainuun Osuuspankki
Tuikka, Jenni (2021)
Tuikka, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113016
Tiivistelmä
Maailma ympärillämme muuttuu jatkuvasti. Muutokset asiakaskäyttäytymisessä, kilpailuympäristössä, teknologiassa, sääntelyssä ja valvonnassa ajavat myös OP Ryhmän uudistumaan. Itseohjautuvuus on nostettu vuonna 2019 OP Ryhmän yhdeksi isoksi kehittymistavoitteeksi, jota kohti pyritään kehittymään myös paikallisissa osuuspankeissa. Itseohjautuvassa organisaatiossa on keskeistä vapauden, vastuun ja päätösvallan lisääminen yksilöille ja tiimeille. Toimiakseen se vaatii työntekijöitä uudenlaisia työelämän ja itsensä johtamisen taitoja.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantaja yrityksen, Kainuun Osuuspankin työntekijöiden työyhteisötaitoja kohti itseohjautuvaa toimintatapaa. Opinnäytetyössä selvitettiin Kainuun Osuuspankin toimihenkilöiden työyhteisötaitojen nykytaso ja minkälaista tukea toimihenkilöt tarvitsevat lähiesimiehiltään omien työyhteisötaitojen kehittämiseksi kohti itseohjautuvaa toimintatapaa.
Tutkimusotteena oli konstruktiivinen tutkimusote. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu työyhteisötaidoista, työyhteisötaitojen kehittämisestä sekä itseohjautuvuudesta ja itseohjautuvuuden edellytyksistä. Taustana käytettiin kohdeorganisaation henkilöstölle tehtyjä määrällisiä Pulssi-henkilöstötutkimusten tuloksia vuosilta 2018-2020. Tutkimus rajattiin koskemaan Kainuun Osuuspankin toimihenkilöiden työyhteisötaitoja, sillä esimiestaitoja on kohdeorganisaatiossa tutkittu ja kehitetty aiemmin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin mixed methodsia, eli kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen yhdistelmää. Tutkimusaineisto kerättiin tähän opinnäytetyöhön sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin kaikille kohdeorganisaation toimihenkilöille. Kyselyn määrällinen aineisto analysoitiin suorien jakautumien kautta ja laadullinen aineisto aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Organisaation kehittämiskohteiden perusteella laadittiin toimihenkilöille työyhteisötaitojen itsearviointi ja kehittämistyökalu auttamaan toimihenkilöitä kehittämään omia työyhteisötaitoja kohti itseohjautuvaa työskentelytapaa. Työyhteisötaitojen itsearviointi ja kehittämistyökalun avulla toimihenkilöt voivat arvioida omaa toimintaansa ja löytää ratkaisuja, analysointiapua sekä konkreettisia keinoja esille nousseiden kehityskohteiden parantamiseksi ja kehittämiseksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantaja yrityksen, Kainuun Osuuspankin työntekijöiden työyhteisötaitoja kohti itseohjautuvaa toimintatapaa. Opinnäytetyössä selvitettiin Kainuun Osuuspankin toimihenkilöiden työyhteisötaitojen nykytaso ja minkälaista tukea toimihenkilöt tarvitsevat lähiesimiehiltään omien työyhteisötaitojen kehittämiseksi kohti itseohjautuvaa toimintatapaa.
Tutkimusotteena oli konstruktiivinen tutkimusote. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu työyhteisötaidoista, työyhteisötaitojen kehittämisestä sekä itseohjautuvuudesta ja itseohjautuvuuden edellytyksistä. Taustana käytettiin kohdeorganisaation henkilöstölle tehtyjä määrällisiä Pulssi-henkilöstötutkimusten tuloksia vuosilta 2018-2020. Tutkimus rajattiin koskemaan Kainuun Osuuspankin toimihenkilöiden työyhteisötaitoja, sillä esimiestaitoja on kohdeorganisaatiossa tutkittu ja kehitetty aiemmin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin mixed methodsia, eli kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen yhdistelmää. Tutkimusaineisto kerättiin tähän opinnäytetyöhön sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin kaikille kohdeorganisaation toimihenkilöille. Kyselyn määrällinen aineisto analysoitiin suorien jakautumien kautta ja laadullinen aineisto aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Organisaation kehittämiskohteiden perusteella laadittiin toimihenkilöille työyhteisötaitojen itsearviointi ja kehittämistyökalu auttamaan toimihenkilöitä kehittämään omia työyhteisötaitoja kohti itseohjautuvaa työskentelytapaa. Työyhteisötaitojen itsearviointi ja kehittämistyökalun avulla toimihenkilöt voivat arvioida omaa toimintaansa ja löytää ratkaisuja, analysointiapua sekä konkreettisia keinoja esille nousseiden kehityskohteiden parantamiseksi ja kehittämiseksi.