Maanalaisen betonirakenteisen tunnelirakennuksen suunnittelu
Mettiäinen, Tuomas (2021)
Mettiäinen, Tuomas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112927
Tiivistelmä
Betoni on maailman eniten käytetty rakennusmateriaali monipuolisuutensa ja lujuusominaisuuksiensa vuoksi. Muokattavuutensa ansiosta betoni sopii käytettäväksi erittäin haastavissa olosuhteissa.
Opinnäytetyössä tutkittiin maan alle sijoittuvan tunnelirakenteen kestävyyttä. Tunnelirakennus on betoninen paikallavalurakenne, jota kuormittavat pysyvinä kuormina oma paino ja maan paino sekä muuttuvina kuormina rakenteiden hyötykuormat ja yläpuolisen tien liikennekuormat. Rakenne on osa Ouluun rakennettavaa Tulevaisuuden Sairaala 2030 -hanketta ja se mahdollistaa sairaalarakennusten välisen potilasliikenteen maan alla.
Opinnäytetyössä käytiin läpi eurokoodien mukaisia betonirakenteiden mitoitusohjeita, suunnittelun perusteita sekä laattarakenteita koskevia mitoitusehtoja. Tunnelirakenteeseen laskettiin eurokoodin mukaiset kuormitusyhdistelmät, joista määräävimpiä arvoja käytettiin murtorajatilan ja käyttörajatilan tarkasteluissa.
Opinnäytetyössä tuotettiin rakennesuunnitelmat betonirakenteiselle tunnelirakennukselle käyttäen suunnitteluohjeena Eurokoodeja sekä laskentaan RFEM-ohjelmaa. RFEM-ohjelma laski tulokset rakenteen geometrian läpi elementtimenetelmää käyttäen.
Opinnäytetyössä tutkittiin maan alle sijoittuvan tunnelirakenteen kestävyyttä. Tunnelirakennus on betoninen paikallavalurakenne, jota kuormittavat pysyvinä kuormina oma paino ja maan paino sekä muuttuvina kuormina rakenteiden hyötykuormat ja yläpuolisen tien liikennekuormat. Rakenne on osa Ouluun rakennettavaa Tulevaisuuden Sairaala 2030 -hanketta ja se mahdollistaa sairaalarakennusten välisen potilasliikenteen maan alla.
Opinnäytetyössä käytiin läpi eurokoodien mukaisia betonirakenteiden mitoitusohjeita, suunnittelun perusteita sekä laattarakenteita koskevia mitoitusehtoja. Tunnelirakenteeseen laskettiin eurokoodin mukaiset kuormitusyhdistelmät, joista määräävimpiä arvoja käytettiin murtorajatilan ja käyttörajatilan tarkasteluissa.
Opinnäytetyössä tuotettiin rakennesuunnitelmat betonirakenteiselle tunnelirakennukselle käyttäen suunnitteluohjeena Eurokoodeja sekä laskentaan RFEM-ohjelmaa. RFEM-ohjelma laski tulokset rakenteen geometrian läpi elementtimenetelmää käyttäen.