Taidemuseoiden asiakasturvallisuusopas
Alijoki, Alli (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112776
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyi opas taidemuseoiden asiakasturvallisuudesta. Oppaan tavoitteena on tehdä taidemuseoiden turvallisuusviestinnnästä asiakaslähtöistä. Opinnäytetyö tehtiin ilman toimeksiantoa, mutta lopputuloksena luotua opasta esiteltiin Ateneumin taidemuseon yleisötyöpäällikölle palautetta, kehitysehdotuksia ja kriittistä pohdintaa varten. Oppaan kohderyhmäksi rajattiin Suomen taidemuseot, joilla on Suomen Museoliiton nimeämä alueellinen taidemuseotehtävä. Nimettyjä taidemuseoita on yhteensä 18.
Opinnäytetyön teoreettinen osa koostuu kahdesta osiosta, turvallisuudesta ja viestinnästä. Turvallisuudessa tutkitaan turvallisuuden määritelmää, teknologian vaikutuksia, koulutuksen sekä riskianalyysin merkitystä turvallisuuden edistämisessä ja kuinka asiakasturvallisuus on merkittävä osa kokonaisturvallisuutta. Viestintä -osiossa tutkitaan viestintätyylien eroavaisuuksia, kriisiviestinnän tekijöitä ja verkkosivuja viestinnän kanavana. Kaikkia aiheita on pohdittu myös taidemuseoiden näkökulmasta ja mitä on otettava erityisesti huomioon, kun on kyse taidemuseoiden turvallisuudesta.
Oppaasta syntyi kaksi versiota, joista ensimmäinen, Taidemuseoiden asiakasturvallisuusopas museoille, on museoiden koulutusmateriaaliksi tarkoitettu. Toinen opas, Muistilista museovierailulle, sisältää taidemuseoille tehdyn oppaan tiedot asiakaslähtöisesti esitettynä. Muistilista museovierailulle on esimerkki siitä, kuinka tiiviisti ja silti informatiivisesti tieto voidaan koota asiakkaalle yhteen paikkaan. Oppaiden tarkoitus on parantaa museoiden turvallisuusviestintää asiakaslähtöisemmäksi nykyiseen verrattuna. Asiakaslähtöisyys saavutetaan mm. tiedottamalla kieltojen lisäksi syy sille, että miksi näin pitää toimia.
Oppaan idea syntyi omasta mielenkiinnosta ja muutaman vuoden museovalvojan työkokemuksen aikana kerätyistä huomioista asiakasturvallisuudesta. Museovalvojana kiinnitän herkästi huomiota asiakkaiden käyttäytymiseen ja kehityskohteet nousevat esiin, kun on itse samalla tasolla asiakkaiden kanssa. Suomen taidemuseoiden yhtenäinen linjaus turvallisuusohjeistuksiin edistää jokaisen osapuolen turvallisuutta ja helpottaa asiakkaita sisäistämään ohjeistukset. Opas on toteutettu maaliskuussa 2021.
Opinnäytetyön teoreettinen osa koostuu kahdesta osiosta, turvallisuudesta ja viestinnästä. Turvallisuudessa tutkitaan turvallisuuden määritelmää, teknologian vaikutuksia, koulutuksen sekä riskianalyysin merkitystä turvallisuuden edistämisessä ja kuinka asiakasturvallisuus on merkittävä osa kokonaisturvallisuutta. Viestintä -osiossa tutkitaan viestintätyylien eroavaisuuksia, kriisiviestinnän tekijöitä ja verkkosivuja viestinnän kanavana. Kaikkia aiheita on pohdittu myös taidemuseoiden näkökulmasta ja mitä on otettava erityisesti huomioon, kun on kyse taidemuseoiden turvallisuudesta.
Oppaasta syntyi kaksi versiota, joista ensimmäinen, Taidemuseoiden asiakasturvallisuusopas museoille, on museoiden koulutusmateriaaliksi tarkoitettu. Toinen opas, Muistilista museovierailulle, sisältää taidemuseoille tehdyn oppaan tiedot asiakaslähtöisesti esitettynä. Muistilista museovierailulle on esimerkki siitä, kuinka tiiviisti ja silti informatiivisesti tieto voidaan koota asiakkaalle yhteen paikkaan. Oppaiden tarkoitus on parantaa museoiden turvallisuusviestintää asiakaslähtöisemmäksi nykyiseen verrattuna. Asiakaslähtöisyys saavutetaan mm. tiedottamalla kieltojen lisäksi syy sille, että miksi näin pitää toimia.
Oppaan idea syntyi omasta mielenkiinnosta ja muutaman vuoden museovalvojan työkokemuksen aikana kerätyistä huomioista asiakasturvallisuudesta. Museovalvojana kiinnitän herkästi huomiota asiakkaiden käyttäytymiseen ja kehityskohteet nousevat esiin, kun on itse samalla tasolla asiakkaiden kanssa. Suomen taidemuseoiden yhtenäinen linjaus turvallisuusohjeistuksiin edistää jokaisen osapuolen turvallisuutta ja helpottaa asiakkaita sisäistämään ohjeistukset. Opas on toteutettu maaliskuussa 2021.