Maahanmuuttajataustaisten lasten suun terveydenedistäminen Halisten koulussa
Cuskic, Almedina; Hiitiö, Laura; Kemppainen, Ida; Kinnunen, Julia; Närhi, Niina (2009)
Lataukset:
Cuskic, Almedina
Hiitiö, Laura
Kemppainen, Ida
Kinnunen, Julia
Närhi, Niina
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911125381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911125381
Tiivistelmä
Vuonna 2008 Suomessa oli ulkomailla syntyneitä henkilöitä 202 000, eli noin 4 % väestöstä ja määrä on kasvussa. Näin ollen suomalaisissa kouluissa on myös entistä enemmän eri kulttuurien edustajia. Keväällä 2008 Halisten koulun opettajilla ja oppilashuollon muulla henkilöstöllä heräsi huoli 6-8 -vuotiaiden lasten hampaiden hoitamattomuudesta, huonosta suuhygieniasta sekä epäterveellisistä ruokailutottumuksista. Erityinen huoli kohdistui maahanmuuttajataustaisten lasten suun terveyteen. Suun terveydenedistämisen näkökulmasta on otettava huomioon, että maahanmuuttajilla on erilaiset suun hoito- ja ruokailutottumukset kuin suomalaisilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Halisten koulun pyynnöstä suun terveyttä edistävä projekti koulun oppilaille. Näkökulmaksi projektissa muodostui etenkin maahanmuuttajataustaisten oppilaiden suun terveys. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Halisten koulun ensimmäisen ja toisen luokan oppilaiden suun terveyttä ja saada aikaan pysyvää muutosta heidän suun kotihoitotottumuksiinsa. Opinnäytetyö sisälsi kvantitatiivisen tutkimuksen, jonka pohjalta luotiin toiminnallinen suun terveydenedistämisprojekti eli teemaviikko. Teemaviikon toiminnallinen osuus keskittyi lähinnä yhdelle päivälle, jota tässä työssä kutsutaan teemapäiväksi. Terveydenedistämisprojektin lähestymistapoina olivat ekspansiivinen malli, konstruktiivinen oppiminen ja yhteistoiminnallinen oppimisteoria.
Tutkimuksessa todettiin, että suomalaisten - ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tiedot ja tottumukset suun terveyteen liittyen eroavat toisistaan. Suurimmat erot suomalaisten - ja maahanmuuttajantaustaisten oppilaiden vastauksissa olivat harjaustottumuksissa, päivittäisten ruokailukertojen määrässä, herkkujen syömisessä sekä ksylitolin käytössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Halisten koulun pyynnöstä suun terveyttä edistävä projekti koulun oppilaille. Näkökulmaksi projektissa muodostui etenkin maahanmuuttajataustaisten oppilaiden suun terveys. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Halisten koulun ensimmäisen ja toisen luokan oppilaiden suun terveyttä ja saada aikaan pysyvää muutosta heidän suun kotihoitotottumuksiinsa. Opinnäytetyö sisälsi kvantitatiivisen tutkimuksen, jonka pohjalta luotiin toiminnallinen suun terveydenedistämisprojekti eli teemaviikko. Teemaviikon toiminnallinen osuus keskittyi lähinnä yhdelle päivälle, jota tässä työssä kutsutaan teemapäiväksi. Terveydenedistämisprojektin lähestymistapoina olivat ekspansiivinen malli, konstruktiivinen oppiminen ja yhteistoiminnallinen oppimisteoria.
Tutkimuksessa todettiin, että suomalaisten - ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tiedot ja tottumukset suun terveyteen liittyen eroavat toisistaan. Suurimmat erot suomalaisten - ja maahanmuuttajantaustaisten oppilaiden vastauksissa olivat harjaustottumuksissa, päivittäisten ruokailukertojen määrässä, herkkujen syömisessä sekä ksylitolin käytössä.