Mitä kollega osaa? - Työntekijän osaamisen tiedostaminen ja hyödyntäminen organisaation sisällä
Leiman, Tarja (2021)
Leiman, Tarja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912423
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten työntekijöiden osaaminen tunnistetaan yrityksen sisällä työntekijöiden keskuudessa sekä miten tietoutta työntekijän osaamisesta käytetään hyödyksi organisaation sisällä.
Opinnäytetyöhön sisältyy tätä opinnäytetyötä varten teetetyn lomakehaastattelun tuloksien läpikäymistä peilaten tutkimusongelmaan. Opinnäytetyön aihe rajautui erään henkilön kokemuksista aiheeseen nähden. Näitä olivat kehityskeskustelun yhteydessä osaamisen muutoksen huomioiminen tai osaamisen löytäminen yrityksessä. Näihin kokemuksiin tuli vastaisia kuin myötäileviä tuloksia lomakehaastattelun aineistossa. Lisäksi opinnäytetyön tekstissä ja teoriassa käsitellään laajasti osaamisen eri aihealueita niin henkilön, organisaation kuin yhteiskunnan tasolta.
Osaamisen läpikäyminen ja osaamisen muutoksen tallentaminen on hyvällä tasolla organisaatioissa vastausten mukaisesti. Myös omaa osaamista työntekijät pystyivät tallentamaan melko hyvin. Yrityksen työntekijöiden pääsy tietoon muiden osaamisesta tai osaamisen esille tuominen oli rajallista. Vastaajista vain kolmasosa koki osaamista ja osaamisen tietoutta hyödynnettävän organisaation sisällä. Tutkimus antaa suuntaa, että yrityksillä olisi käyttämätöntä potentiaalia osaamisen hyödyntämiseksi.
Opinnäytetyö tuo esille osaamisen vahvana työkaluna niin työntekijälle kuin organisaatiolle. Osaamisen on yksi vahvuus organisaatiolle, jolla pysyä kehittyvänä organisaationa muuttuvassa ympäristössä. Opinnäytetyö herättää näkemään mahdollisia muuttujia osaamisen käsittelemisessä. The aim of this thesis was to explore the knowledge of internal competences and the ways how an organization could take advantage of the competences known as available.
The theoretical part of the thesis introduced various aspects of competence from the personal, organizational and societal points of view. The topics included, for example, strategic knowledge management, different aspects of validating and developing competence and enabling possibilities to use relational data and artificial intelligence.
The practical part of the thesis included a survey sent randomly selected persons. The survey questions were developed based on the theoretical framework of the thesis, and the results of the survey were compared to one selected experience described in this study. The survey results were similar in some areas and opposite in some other areas to the experience presented in this study.
The results of the survey show that, amongst the survey participant organizations, validating competence is at a very good level, as well as level of listing the competence and skills in the Human Resources database. Moreover, the asses to storing and changing the competences and skills data by persons was also at a good level. However, the access to seeing others´ competences and skills was deficient, according to the results of the survey. Only a third of respondents pointed out that the case organization was able to take advantage of the competences known to be available.
The thesis highlights the benefits of caring for and identifying competences within personnel and the organization. Taking advantage of competences is a way to renewal and being successful through change in business and environment.
Opinnäytetyöhön sisältyy tätä opinnäytetyötä varten teetetyn lomakehaastattelun tuloksien läpikäymistä peilaten tutkimusongelmaan. Opinnäytetyön aihe rajautui erään henkilön kokemuksista aiheeseen nähden. Näitä olivat kehityskeskustelun yhteydessä osaamisen muutoksen huomioiminen tai osaamisen löytäminen yrityksessä. Näihin kokemuksiin tuli vastaisia kuin myötäileviä tuloksia lomakehaastattelun aineistossa. Lisäksi opinnäytetyön tekstissä ja teoriassa käsitellään laajasti osaamisen eri aihealueita niin henkilön, organisaation kuin yhteiskunnan tasolta.
Osaamisen läpikäyminen ja osaamisen muutoksen tallentaminen on hyvällä tasolla organisaatioissa vastausten mukaisesti. Myös omaa osaamista työntekijät pystyivät tallentamaan melko hyvin. Yrityksen työntekijöiden pääsy tietoon muiden osaamisesta tai osaamisen esille tuominen oli rajallista. Vastaajista vain kolmasosa koki osaamista ja osaamisen tietoutta hyödynnettävän organisaation sisällä. Tutkimus antaa suuntaa, että yrityksillä olisi käyttämätöntä potentiaalia osaamisen hyödyntämiseksi.
Opinnäytetyö tuo esille osaamisen vahvana työkaluna niin työntekijälle kuin organisaatiolle. Osaamisen on yksi vahvuus organisaatiolle, jolla pysyä kehittyvänä organisaationa muuttuvassa ympäristössä. Opinnäytetyö herättää näkemään mahdollisia muuttujia osaamisen käsittelemisessä.
The theoretical part of the thesis introduced various aspects of competence from the personal, organizational and societal points of view. The topics included, for example, strategic knowledge management, different aspects of validating and developing competence and enabling possibilities to use relational data and artificial intelligence.
The practical part of the thesis included a survey sent randomly selected persons. The survey questions were developed based on the theoretical framework of the thesis, and the results of the survey were compared to one selected experience described in this study. The survey results were similar in some areas and opposite in some other areas to the experience presented in this study.
The results of the survey show that, amongst the survey participant organizations, validating competence is at a very good level, as well as level of listing the competence and skills in the Human Resources database. Moreover, the asses to storing and changing the competences and skills data by persons was also at a good level. However, the access to seeing others´ competences and skills was deficient, according to the results of the survey. Only a third of respondents pointed out that the case organization was able to take advantage of the competences known to be available.
The thesis highlights the benefits of caring for and identifying competences within personnel and the organization. Taking advantage of competences is a way to renewal and being successful through change in business and environment.