Exploring Surrounding Requirements: A Study of Change Leadership and Service Design to Enable Surrounding Requirements in Daily Work
Rantanen, Katja (2021)
Rantanen, Katja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912415
Tiivistelmä
Muutos on jokapäiväistä ja jatkuvaa, eikä vauhti ole hidastumassa. Muutokset tapahtuvat alati nopeammin. Toimintaympäristö uudelleen muotoutuu ja muuttuu vauhdilla, joka osin pakottaa yritykset muuttamaan toimintaansa nopeammin kuin ympäristö pysyäkseen kilpailussa mukana. Tämä tutkimus pyrkii tunnistamaan liiketoimintaan liittyvät asiakaslähtöiset vaateet, niin sanotut ympäröivät vaatimukset, ollakseen esimerkiksi enemmän asiakaslähtöinen yritys. Tuodakseen uutta toimintatapaa liiketoimintaan, tarkoittaa se yritykselle muutosta. Muutos voidaan nähdä epäselvänä, vaikeana sekä pelottavana. Tämän tutkimuksen yksi tavoitteista on löytää tapoja, joilla muutosta voidaan helpottaa tarjoamalla malli muutospolulle organisaatiossa visualisoinnin avulla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui muutosjohtamisen ja palvelumuotoilun käsitteiden ympärille, sekä miten vaatimus yleisesti määritellään. Työn aikana selvisi, että ympäröivien vaatimusten määrittely nousisi tutkimuksen ensisijaiseksi aiheeksi. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, hyödyntäen teemahaastatteluja sekä kyselytutkimusta. Tutkimusta varten haastateltiin organisaation asiantuntijoita sekä esihenkilöitä. Varsinaiseen kyselyyn osallistui koko henkilöstö. Aineiston analysointiin hyödynnettiin teemoittelua.
Aineistosta selvisi, että ympäröivien vaatimusten ymmärrys ja tunnistaminen on vähäistä. Aineiston analyysin pohjalta tunnistettiin kohdeorganisaation muutosjohtamisen nykytila sekä kehityskohteita. Lisäksi luotiin pohja ’muutoskartalle’ joka vaiheistaa muutoksen ja tuo sen näkyväksi. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että muutoksen visualisointi, näkyväksi tekeminen, nähtiin tapana ymmärtää muutoksen tavoite paremmin Sekä suhtautuminen muutokseen helpompana, koska muutos ei enää ole tuntematon.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui muutosjohtamisen ja palvelumuotoilun käsitteiden ympärille, sekä miten vaatimus yleisesti määritellään. Työn aikana selvisi, että ympäröivien vaatimusten määrittely nousisi tutkimuksen ensisijaiseksi aiheeksi. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, hyödyntäen teemahaastatteluja sekä kyselytutkimusta. Tutkimusta varten haastateltiin organisaation asiantuntijoita sekä esihenkilöitä. Varsinaiseen kyselyyn osallistui koko henkilöstö. Aineiston analysointiin hyödynnettiin teemoittelua.
Aineistosta selvisi, että ympäröivien vaatimusten ymmärrys ja tunnistaminen on vähäistä. Aineiston analyysin pohjalta tunnistettiin kohdeorganisaation muutosjohtamisen nykytila sekä kehityskohteita. Lisäksi luotiin pohja ’muutoskartalle’ joka vaiheistaa muutoksen ja tuo sen näkyväksi. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että muutoksen visualisointi, näkyväksi tekeminen, nähtiin tapana ymmärtää muutoksen tavoite paremmin Sekä suhtautuminen muutokseen helpompana, koska muutos ei enää ole tuntematon.