Opas henkilöbrändäykseen Twitch-suoratoistopalvelussa
Räästi, Santeri (2021)
Räästi, Santeri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812360
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten luoda ja kehittää omaa brändiä suoratoistopalvelujen välityksellä. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä henkilöbrändi terminä tarkoittaa. Työssä myös tarkastellaan, mistä yksityishenkilön omatoimisessa suoratoistamisessa eli ”striimaamisessa” on kyse. Opinnäytetyö keskittyy pääsääntöisesti Twitch-suoratoistopalveluun. Opinnäytetyön tuloksena syntyi video-opas, jossa tarjotaan vinkkejä siihen, kuinka katsojia saadaan sitoutettua omaan suoratoistobrändiin.
Striimaus on suhteellisen tuore ilmiö, joka pitää sisällään runsaasti potentiaalia kaikenlaisessa liiketoiminnassa ja sen markkinoinnissa. Opinnäytetyössä käydään läpi ja avataan tätä potentiaalia etsien samalla keinoja tehdä sitä onnistuneesti niin, että sen avulla voidaan kehittää suoratoistajan henkilökohtaista brändiä. Tavoitteena on esimerkiksi selvittää valintoja ja toimia, joilla suoratoistaja onnistuu tuottamaan sisältöä tavoitteellisesti ja oikealle kohderyhmälle.
Opinnäytetyön aineisto koostuu kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä, joihin sisältyy brändäystä käsittelevää kirjallisuutta, striimausta käsitteleviä artikkeleita ja ammattistriimaajan haastattelu. Video-oppaan luomista varten Twitchin aktiivisia käyttäjiä pyydettiin myös vastaamaan aihetta käsittelevään kyselyyn. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen video-oppaan sisältö on koostettu tietoperustan, haastattelun ja kyselyn muodostaman tietokokonaisuuden pohjalta.
Striimaus on suhteellisen tuore ilmiö, joka pitää sisällään runsaasti potentiaalia kaikenlaisessa liiketoiminnassa ja sen markkinoinnissa. Opinnäytetyössä käydään läpi ja avataan tätä potentiaalia etsien samalla keinoja tehdä sitä onnistuneesti niin, että sen avulla voidaan kehittää suoratoistajan henkilökohtaista brändiä. Tavoitteena on esimerkiksi selvittää valintoja ja toimia, joilla suoratoistaja onnistuu tuottamaan sisältöä tavoitteellisesti ja oikealle kohderyhmälle.
Opinnäytetyön aineisto koostuu kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä, joihin sisältyy brändäystä käsittelevää kirjallisuutta, striimausta käsitteleviä artikkeleita ja ammattistriimaajan haastattelu. Video-oppaan luomista varten Twitchin aktiivisia käyttäjiä pyydettiin myös vastaamaan aihetta käsittelevään kyselyyn. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen video-oppaan sisältö on koostettu tietoperustan, haastattelun ja kyselyn muodostaman tietokokonaisuuden pohjalta.