Kilpailijaperusteinen ohjeistus sosiaalisen median käyttöönottamiseksi : Ambientia Oy
Nummenranta, Minna (2012)
Nummenranta, Minna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716722
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Ambientia Oy, joka on sähköiseen liiketoimintaan ja viestintään sekä yhteisöllisiin ratkaisuihin erikoistunut yritys. Ambientia haluaa tehostaa sosiaalisen median kanaviensa käyttöä, sillä sosiaalinen media on jokaisen 2010-luvun yrityksen tärkeimpiä työvälineitä markkinoinnissa. Työn tavoitteena on laatia sosiaalisen median kanavien käytöstä ohjeistus, jonka avulla yritys saa tehostettua kanaviensa käyttöä yrityksen
hyödyksi.
Opinnäytetyön teoriapohjan muodostavat digitaalinen markkinointiviestintä ja sosiaalinen media eri palveluineen. Teoria koostuu alan kirjallisuudesta ja verkossa julkaistusta aineistosta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kilpailija-analyysiä, eli tutkittiin toimeksiantajan kilpailijoiden sosiaalisen median kanavia. Tutkimukseen valikoitui neljä Ambientian kilpailijaa, jotka valikoituivat mukaan kanaviensa löydettävyyden ja toimialojensa ansiosta. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, miten sosiaalisen median palveluissa on huomioitu alan kirjallisuudessa sille asetetut ominaisuudet. Tulosten kautta pystyttiin selvittämään, kuinka toimeksiantajan tulisi näitä ominaisuuksia hyödyntää omissa kanavissaan, ja mitkä ovat toimeksiantajalle sopivimmat sosiaalisen median kanavat. Ohjeistuksessa on käytetty hyödyksi myös kirjoittajan omaa osaamista ja kokemuksia sosiaalisesta mediasta.
Tutkimuksessa saatiin selville, etteivät kilpailijat ole huomioineet riittävästi kaikkia ominaisuuksia. Tästä kertoi puutteellinen sisältö ja riittämätön päivitystiheys. Nämä johtavat siihen, ettei kanavasta aiheudu käyttäjälle sitä lisäarvoa, jota kanavan käytöllä halutaan saada. Ohjeistuksessa tuodaan esille esimerkiksi, millaista sisältöä palveluihin tulisi tuottaa, ja mitkä ovat ylläpidon tehtävät, kun rakennetaan ja ylläpidetään hyvää sosiaalisen median palvelua.
hyödyksi.
Opinnäytetyön teoriapohjan muodostavat digitaalinen markkinointiviestintä ja sosiaalinen media eri palveluineen. Teoria koostuu alan kirjallisuudesta ja verkossa julkaistusta aineistosta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kilpailija-analyysiä, eli tutkittiin toimeksiantajan kilpailijoiden sosiaalisen median kanavia. Tutkimukseen valikoitui neljä Ambientian kilpailijaa, jotka valikoituivat mukaan kanaviensa löydettävyyden ja toimialojensa ansiosta. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, miten sosiaalisen median palveluissa on huomioitu alan kirjallisuudessa sille asetetut ominaisuudet. Tulosten kautta pystyttiin selvittämään, kuinka toimeksiantajan tulisi näitä ominaisuuksia hyödyntää omissa kanavissaan, ja mitkä ovat toimeksiantajalle sopivimmat sosiaalisen median kanavat. Ohjeistuksessa on käytetty hyödyksi myös kirjoittajan omaa osaamista ja kokemuksia sosiaalisesta mediasta.
Tutkimuksessa saatiin selville, etteivät kilpailijat ole huomioineet riittävästi kaikkia ominaisuuksia. Tästä kertoi puutteellinen sisältö ja riittämätön päivitystiheys. Nämä johtavat siihen, ettei kanavasta aiheudu käyttäjälle sitä lisäarvoa, jota kanavan käytöllä halutaan saada. Ohjeistuksessa tuodaan esille esimerkiksi, millaista sisältöä palveluihin tulisi tuottaa, ja mitkä ovat ylläpidon tehtävät, kun rakennetaan ja ylläpidetään hyvää sosiaalisen median palvelua.