Sisäinen näyttämö : pohdintoja käsikirjoittaja-ohjaajan tekstisuhteesta
Ermala, Olavi (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912429
Tiivistelmä
Paneudun opinnäytetyössäni käsikirjoittajan ja ohjaajan työroolien yhdistämiseen teatteriesityksen tekoprosessissa. Käytän tapausesimerkkinä taiteellista opinnäytetyötäni Pearly Gates Holiday Resort, jota käsikirjoitin ja ohjasin elokuusta 2020 maaliskuuhun 2021.
Opinnäytetyössäni reflektoin prosessiani ja keskityn erityisesti kysymykseen kahden vierekkäisen työroolin rajanvedosta: Missä käsikirjoittajuus päättyy ja ohjaajuus alkaa? Voiko niitä erottaa toisistaan, ja minkälaisia haasteita niiden yhteentörmäykset voivat työskentelyyn synnyttää? Millä tavalla tietoisuus tulevasta ohjaajuudesta vaikuttaa kirjoittamiseen, ja tietoisuus menneestä kirjoittajuudesta ohjaamiseen?
Pääasiallisina lähteinäni olen hyödyntänyt Kimmo Svinhufvudin teosta Kokonaisvaltainen kirjoittaminen, sekä Paula Salmisen ja Elina Snickerin toimittamaa kokoelmateosta Jumalainen näytelmä: dramaturgisia työkaluja.
Keskeinen johtopäätökseni on, että kahden työroolin väliin jää merkittävä harmaa alue, ja pyrkimys tiukkaan rajanvetoon niiden välille voi muodostua jopa haitaksi työskentelylle. Merkittävimmäksi erottavaksi tekijäksi nousee työryhmän osallisuus, ja sitä kautta prosessin laajeneminen henkilökohtaisesta jaetuksi. Selvärajaisia vastauksia esittämiini kysymyksiin opinnäytetyölläni on antaa vain vähän, mutta sen dokumentoima dramaturginen prosessi voi tarjota lukijalle työvälineitä oman käsikirjoittaja-ohjaajuutensa pohdintaan. This thesis focuses on the combined role of the playwright-director within the context of a theatre production. I approach the subject using my artistic thesis Pearly Gates Holiday Resort, which I wrote and directed between August 2020 and March 2021, as a case study.
In my thesis I reflect broadly upon this process, my primary focus being the lines that can or cannot be drawn between the two work roles: where does the task of writing end and directing begin? Can they be separated, and what kinds of challenges can clashes between them create for artistic work? How does awareness of directing in the future affect writing in the present, and vice versa?
My main sources consist of Kokonaisvaltainen kirjoittaminen, written by Kimmo Svinhufvud, and Jumalainen näytelmä: dramaturgisia työkaluja, compiled by Paula Salminen and Elina Snicker.
My main conclusion is that between the playwright and the director lies a vast gray zone, and the attempt to draw a clear boundary between the two can even be detrimental to the effectiveness of the work. Involvement of the workgroup, and thus expansion of the dramaturgical process from a private one to a shared one, arises a defining factor. My thesis can give few definitive answers to the questions I’ve posed, but the dramaturgical process it documents may provide the reader with tools for understanding their own work as a writer-director.
Opinnäytetyössäni reflektoin prosessiani ja keskityn erityisesti kysymykseen kahden vierekkäisen työroolin rajanvedosta: Missä käsikirjoittajuus päättyy ja ohjaajuus alkaa? Voiko niitä erottaa toisistaan, ja minkälaisia haasteita niiden yhteentörmäykset voivat työskentelyyn synnyttää? Millä tavalla tietoisuus tulevasta ohjaajuudesta vaikuttaa kirjoittamiseen, ja tietoisuus menneestä kirjoittajuudesta ohjaamiseen?
Pääasiallisina lähteinäni olen hyödyntänyt Kimmo Svinhufvudin teosta Kokonaisvaltainen kirjoittaminen, sekä Paula Salmisen ja Elina Snickerin toimittamaa kokoelmateosta Jumalainen näytelmä: dramaturgisia työkaluja.
Keskeinen johtopäätökseni on, että kahden työroolin väliin jää merkittävä harmaa alue, ja pyrkimys tiukkaan rajanvetoon niiden välille voi muodostua jopa haitaksi työskentelylle. Merkittävimmäksi erottavaksi tekijäksi nousee työryhmän osallisuus, ja sitä kautta prosessin laajeneminen henkilökohtaisesta jaetuksi. Selvärajaisia vastauksia esittämiini kysymyksiin opinnäytetyölläni on antaa vain vähän, mutta sen dokumentoima dramaturginen prosessi voi tarjota lukijalle työvälineitä oman käsikirjoittaja-ohjaajuutensa pohdintaan.
In my thesis I reflect broadly upon this process, my primary focus being the lines that can or cannot be drawn between the two work roles: where does the task of writing end and directing begin? Can they be separated, and what kinds of challenges can clashes between them create for artistic work? How does awareness of directing in the future affect writing in the present, and vice versa?
My main sources consist of Kokonaisvaltainen kirjoittaminen, written by Kimmo Svinhufvud, and Jumalainen näytelmä: dramaturgisia työkaluja, compiled by Paula Salminen and Elina Snicker.
My main conclusion is that between the playwright and the director lies a vast gray zone, and the attempt to draw a clear boundary between the two can even be detrimental to the effectiveness of the work. Involvement of the workgroup, and thus expansion of the dramaturgical process from a private one to a shared one, arises a defining factor. My thesis can give few definitive answers to the questions I’ve posed, but the dramaturgical process it documents may provide the reader with tools for understanding their own work as a writer-director.