Differentiation in telecommunication networks analytics market through direct monetization: Case QROi Analytics Oy
Kupiainen, Asko (2021)
Kupiainen, Asko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189243
Tiivistelmä
Analytiikka ja datan hyödyntäminen ovat muodostumassa koko ajan tärkeämmiksi yli toimialarajojen. Usein datan analysointi jää kuitenkin tekniselle tasolle, eivätkä tulokset palvele suoraan kaupallisia tavoitteita ilman lisäanalysointia. Opinnäytetyö tarkasteli kysymyksiä, miten start-up-vaiheen data-analytiikkayritys pystyy erottautumaan ja saavuttamaan pääsyn globaaleille markkina-alueille telekommunikaation alalla, hyödyntäen uutta ja disruptiivista tarjontaa, joka samalla vaatii toimintatapamuutoksia asiakasyritysten ylimmältä johdolta liittyen data-ohjattuun päätöksentekoon. Toimeksiantajayrityksenä toimi QROi Analytics Oy.
Opinnäytetyö lähestyi ja tutki aihetta kolmesta eri tulokulmasta, eli päätöksentekoprosessin suunnasta, muiden teollisuudenalojen kokemuksista sekä disruptioiden hyödyntämisestä. Näiden kysymyksen kautta tarkasteltiin käytännössä toteuttamiskelpoisia toimintatapoja toimeksiantajalle.
Työn tulokset koostettiin tutkimus- ja teoriaosuuden analyyseistä ja esitettiin operatiivisten ja käyttäytymiseen vaikuttavien mallien pohjalta. Tutkimus osoitti, että valittujen lähestymistapojen kautta voidaan helpottaa erottautumisen, tunnettuuden, näkyvyyden ja vaikuttavuuden aikaansaamista toimeksiantajalle ja potentiaalisesti myös muille start-up - mittakaavan yrityksille. Data and analytics are getting more and more important for the companies within different domains. Often the data analytics is still left for the level of needed actions based on insights, which may not serve commercial targets without further analysis. Background of the study was relating to questions how start-up company could differentiate and enter global market areas of telecommunications with new and disruptive monetization offering, triggering changes in how customer company top leadership approaches the daily challenges of data-based decision making. Study was made for company QROi Analytics Oy.
Study was related to approaching thesis area from three angles, i.e., decision making process, learnings from other industries and utilization of disruptions, for addressing the study questions of how to create demand for new approach in a market and how the assignee company could add value and benefit from utilizing those learnings.
Results of the work were constructed through synthesizing from both study and literature findings, and they were presented from two angles, behavioral and operational, with practical conclusions from both categories. As an outcome of the study, there were examples to improve differentiation, awareness, visibility and impact for the company, as well as potentially for other start-ups.
Opinnäytetyö lähestyi ja tutki aihetta kolmesta eri tulokulmasta, eli päätöksentekoprosessin suunnasta, muiden teollisuudenalojen kokemuksista sekä disruptioiden hyödyntämisestä. Näiden kysymyksen kautta tarkasteltiin käytännössä toteuttamiskelpoisia toimintatapoja toimeksiantajalle.
Työn tulokset koostettiin tutkimus- ja teoriaosuuden analyyseistä ja esitettiin operatiivisten ja käyttäytymiseen vaikuttavien mallien pohjalta. Tutkimus osoitti, että valittujen lähestymistapojen kautta voidaan helpottaa erottautumisen, tunnettuuden, näkyvyyden ja vaikuttavuuden aikaansaamista toimeksiantajalle ja potentiaalisesti myös muille start-up - mittakaavan yrityksille.
Study was related to approaching thesis area from three angles, i.e., decision making process, learnings from other industries and utilization of disruptions, for addressing the study questions of how to create demand for new approach in a market and how the assignee company could add value and benefit from utilizing those learnings.
Results of the work were constructed through synthesizing from both study and literature findings, and they were presented from two angles, behavioral and operational, with practical conclusions from both categories. As an outcome of the study, there were examples to improve differentiation, awareness, visibility and impact for the company, as well as potentially for other start-ups.