Motivoiva haastattelu päihdetyössä : Mini-simulaatiot prekliiniseen harjoitteluun
Ali Sheikh Haidar, Zakariye; Kolu, Jasmin; Sadiku, Vlora (2021)
Ali Sheikh Haidar, Zakariye
Kolu, Jasmin
Sadiku, Vlora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711902
Tiivistelmä
Melkein jokainen sairaanhoitaja kohtaa työssään mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiviä potilaita, ja siksi olisi hyvä harjoitella eri tilanteita, joita voi tulla vastaan kyseisten potilaiden kanssa. Ehkäisevällä päihdetyöllä edistetään terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia ehkäisemällä sekä vähentämällä päihdehaittoja. Motivoiva haastattelu on alun perin päihdeongelmien hoitoon kehitetty asiakaslähtöinen ohjaava menetelmä, joka pyrkii tukemaan sisäistä motivaatiota ja ratkaisemaan muutokseen liittyviä ristiriitoja terveyskäyttäytymistä koskevissa ongelmissa. Simulaatio-oppimisella tarkoitetaan työssä tarvittavien taitojen tavoitteellista ja ohjattua, todellisuutta jäljittelevissä tilanteissa tapahtuvaa harjoittelua, kehittämistä ja arviointia.
Projektin tehtävänä oli tuottaa mini-simulaatioita motivoivan haastattelun käytöstä päihdetyössä sairaanhoitajaopiskelijoille. Projektin tavoitteena on kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillista osaamista motivoivan haastattelun käytöstä päihdetyössä. Mini-simulaatioilla tarkoitetaan lyhytkestoisia simulaatioita. Projektin toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö toteutettiin osana mielenterveys- ja päihdetyön opetuksen kehittämistä. Opinnäytetyön toteutustapa oli toiminnallinen opinnäytetyö.
Opinnäytetyön tuotos on kolme kuvitteellista mini-simulaatiotapausta. Tapaukset eroavat toisistaan ikäjakauman ja päihdeongelman perusteella. Mini-simulaatiot ovat potilaan sekä hoitajan välisiä vuorovaikutustilanteita, joissa menetelmänä käytetään motivoivaa haastattelua. Mini-simulaatioiden sisältö suunniteltiin perustuen tutkittuun tietoon sekä viimeisimpiin suosituksiin hoitotyöstä. Työssä käytettiin lähteinä alan kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita.
Mini-simulaatiotapauksia testattiin yhdelle sairaanhoitajaopiskelijaryhmälle. Testaajilta kerättiin palautetta mini-simulaatioista sähköisellä palautelomakkeella. Palautelomakkeeseen vastanneista sairaanhoitajaopiskelijoista suurin osa koki mini-simulaatiot opettavaisiksi. Mini-simulaatiot otetaan jatkossa opetuskäyttöön Turun ammattikorkeakoulussa mielenterveys- ja päihdetyö opintojaksolla. Most nurses encounter patients with mental health and substance abuse problems in their work. Therefore, it is useful to practice different situations that may be encountered with said patients. Substance prevention work promotes health, safety and well-being by preventing and reducing the harms of substance abuse. Motivational interview is a customer-oriented guiding method originally developed for the treatment of substance abuse problems. It aims to support intrinsic motivation and resolve conflicts related to change in health behavior problems. Simulation learning refers to the purposeful and guided practice, development and assessment of the skills needed at work in situations that mimic reality.
The task of this project was to produce mini-simulations of the use of a motivational interview in substance abuse work for nursing students. The aim of this project is to develop the professional skills of nursing students in the use of a motivating interview in substance abuse work. Mini-simulations refer to brief simulations. The project was commissioned by the Turku University of Applied Sciences. This thesis is implemented as part of the development of mental health work teaching. The implementation of this thesis was a functional thesis.
The output of this thesis is three imaginary mini-simulation cases. The cases differ in terms of age distribution and substance abuse problem. The mini-simulations are interaction situations between a patient and a nurse where the nurse uses motivational interviewing as the method. The content of the mini-simulations was designed based on the researched data as well as the latest nursing recommendations. Literature, research and articles in the field were used as sources in the thesis.
The mini-simulation cases were tested on one group of nursing students. Feedback from the participants was collected using an electronic feedback form. Most respondents found these mini-simulations instructive. In the future, these mini-simulations will be used for teaching at the Turku University of Applied Sciences in the mental health and substance abuse work course.
Projektin tehtävänä oli tuottaa mini-simulaatioita motivoivan haastattelun käytöstä päihdetyössä sairaanhoitajaopiskelijoille. Projektin tavoitteena on kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillista osaamista motivoivan haastattelun käytöstä päihdetyössä. Mini-simulaatioilla tarkoitetaan lyhytkestoisia simulaatioita. Projektin toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö toteutettiin osana mielenterveys- ja päihdetyön opetuksen kehittämistä. Opinnäytetyön toteutustapa oli toiminnallinen opinnäytetyö.
Opinnäytetyön tuotos on kolme kuvitteellista mini-simulaatiotapausta. Tapaukset eroavat toisistaan ikäjakauman ja päihdeongelman perusteella. Mini-simulaatiot ovat potilaan sekä hoitajan välisiä vuorovaikutustilanteita, joissa menetelmänä käytetään motivoivaa haastattelua. Mini-simulaatioiden sisältö suunniteltiin perustuen tutkittuun tietoon sekä viimeisimpiin suosituksiin hoitotyöstä. Työssä käytettiin lähteinä alan kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita.
Mini-simulaatiotapauksia testattiin yhdelle sairaanhoitajaopiskelijaryhmälle. Testaajilta kerättiin palautetta mini-simulaatioista sähköisellä palautelomakkeella. Palautelomakkeeseen vastanneista sairaanhoitajaopiskelijoista suurin osa koki mini-simulaatiot opettavaisiksi. Mini-simulaatiot otetaan jatkossa opetuskäyttöön Turun ammattikorkeakoulussa mielenterveys- ja päihdetyö opintojaksolla.
The task of this project was to produce mini-simulations of the use of a motivational interview in substance abuse work for nursing students. The aim of this project is to develop the professional skills of nursing students in the use of a motivating interview in substance abuse work. Mini-simulations refer to brief simulations. The project was commissioned by the Turku University of Applied Sciences. This thesis is implemented as part of the development of mental health work teaching. The implementation of this thesis was a functional thesis.
The output of this thesis is three imaginary mini-simulation cases. The cases differ in terms of age distribution and substance abuse problem. The mini-simulations are interaction situations between a patient and a nurse where the nurse uses motivational interviewing as the method. The content of the mini-simulations was designed based on the researched data as well as the latest nursing recommendations. Literature, research and articles in the field were used as sources in the thesis.
The mini-simulation cases were tested on one group of nursing students. Feedback from the participants was collected using an electronic feedback form. Most respondents found these mini-simulations instructive. In the future, these mini-simulations will be used for teaching at the Turku University of Applied Sciences in the mental health and substance abuse work course.