Sisäinen työnantajakuva : Yritys X
Haapamäki, Meeri (2021)
Haapamäki, Meeri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711864
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan, yritys X:n, sisäisen työnantajakuvan nykytila eli henkilöstön kokemus työnantajasta. Selvityksen kohderyhmänä oli Helsingin toimistossa assistentin tehtävissä ja muissa tukifunktioiden tehtävissä työskentelevät työntekijät.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin työnantajakuvan määritelmää, jakoa sisäiseen ja ulkoiseen työnantajakuvaan sekä työnantajakuvan merkitystä. Työnantajakuvaan vaikuttavia tekijöitä tarkasteltiin erityisesti viimeaikaisten tutkimusten pohjalta. Lisäksi viitekehyksessä käsiteltiin työnantajakuvan kehittämisen prosessia.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, mitä tekijöitä yritys X:n työntekijät arvostavat yleisesti työnantajassa, miten työnantajakuvaan vaikuttavat tekijät toteutuvat yritys X:ssä työntekijöiden mielestä ja onko taustatekijöillä vaikutusta työntekijöiden kokemuksiin. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelmänä kyselytutkimusta.
Kun yritys X:n työntekijät valitsivat työnantajaa, heille oli selvityksen perusteella yleisesti tärkeintä hyvä työilmapiiri ja kulttuuri, kilpailukykyinen palkka ja henkilöstöedut sekä mielenkiintoiset työtehtävät. Jokainen työnantajakuvaan vaikuttavista tekijöistä toimi yritys X:ssä enemmistön mielestä joko melko hyvin tai erittäin hyvin. Vastaajan työtehtävällä ja iällä oli jonkin verran vaikutusta tuloksiin. Mahdollisiksi kehityskohteiksi yritys X:ssä nousivat mahdollisuus vaikuttaa, joustavuus työjärjestelyissä sekä kasvu- ja urakehitysmahdollisuudet. Suurin osa vastaajista kertoi suosittelevansa työnantajaa muille erittäin todennäköisesti. Selvityksen perusteella yritys X:llä on kohderyhmässä hyvä sisäinen työnantajakuva.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin työnantajakuvan määritelmää, jakoa sisäiseen ja ulkoiseen työnantajakuvaan sekä työnantajakuvan merkitystä. Työnantajakuvaan vaikuttavia tekijöitä tarkasteltiin erityisesti viimeaikaisten tutkimusten pohjalta. Lisäksi viitekehyksessä käsiteltiin työnantajakuvan kehittämisen prosessia.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, mitä tekijöitä yritys X:n työntekijät arvostavat yleisesti työnantajassa, miten työnantajakuvaan vaikuttavat tekijät toteutuvat yritys X:ssä työntekijöiden mielestä ja onko taustatekijöillä vaikutusta työntekijöiden kokemuksiin. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelmänä kyselytutkimusta.
Kun yritys X:n työntekijät valitsivat työnantajaa, heille oli selvityksen perusteella yleisesti tärkeintä hyvä työilmapiiri ja kulttuuri, kilpailukykyinen palkka ja henkilöstöedut sekä mielenkiintoiset työtehtävät. Jokainen työnantajakuvaan vaikuttavista tekijöistä toimi yritys X:ssä enemmistön mielestä joko melko hyvin tai erittäin hyvin. Vastaajan työtehtävällä ja iällä oli jonkin verran vaikutusta tuloksiin. Mahdollisiksi kehityskohteiksi yritys X:ssä nousivat mahdollisuus vaikuttaa, joustavuus työjärjestelyissä sekä kasvu- ja urakehitysmahdollisuudet. Suurin osa vastaajista kertoi suosittelevansa työnantajaa muille erittäin todennäköisesti. Selvityksen perusteella yritys X:llä on kohderyhmässä hyvä sisäinen työnantajakuva.