Sukupuolinormit nuorten maahanmuuttajataustaisten miesten koulutusvalinnoissa
Salomäki, Laura; Puranen, Josefina (2021)
Salomäki, Laura
Puranen, Josefina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711657
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, millä perusteella nuori maahanmuuttajataustainen mies tekee koulutusvalintansa ja näkyvätkö koetut sukupuolinormit koulutusvalintojen taustalla. Halusimme saada tietoa siitä, nouseeko esiin tuen tarvetta omanlaisten koulutusvalintojen tekemisessä. Tarkastelimme yhteyttä etnisyyden, sukupuolen ja koulutusvalintojen välillä. Opinnäytetyömme aihe on ajankohtainen, sillä Suomessa on otettu tavoitteeksi purkaa suomen työmarkkinoiden ja koulutusalojen segregaatiota sekä palkkaeroja. Tavoitteella on myös keskeinen rooli EU- tason tasa-arvo ohjelmissa. Työmarkkinoiden eriytymisen syitä on alettu havainnoida tarkemmin viime vuosina.
Toimeksiantajamme on And Beyond- Miesten luovat polut työelämään- hanke, jonka tavoitteena on ehkäistä nuorten miesten syrjäytymistä, edistää heidän työllistymistään sekä haastaa työmarkkinoiden sukupuolenmukaista segregaatiota. Tämä opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Haastattelimme Poikien Talon asiakkaita, jotka sopivat kohderyhmäämme. Haastattelut toteutettiin helmi- maaliskuussa 2021. Aineistomme koostuu yhteensä kolmesta yksilöhaastattelusta ja haastatteluaineistoa on yhteensä noin kolme tuntia.
Tutkimusmenetelmäksi valitsimme laadullisen tutkimuksen, sillä halusimme saada tietoa ihmisten yksilöllisistä kokemuksista siitä, miten haastateltavat ovat tehneet koulutusvalintansa. Samalla toivoimme saavamme vastauksia siihen, näkyvätkö koetut sukupuolinormit heidän valinnoissaan ja kuinka näitä valintoja voisi jatkossa tukea.
Tuloksista selvisi, että haastateltavat eivät itse tuoneet esiin sukupuolinormien vaikutusta koulutusvalintoihinsa. Koulutusvalintoihin vaikutti perhe ja ulkopuolinen auktoriteetti. Haastateltavat kokivat, että etenkin heidän perheensä mielipide ja vanhempien koulutusvalinnat olivat olleet melko suorassa yhteydessä siihen, mitä haastateltavat lähtivät opiskelemaan. Haastatteluissa kävi ilmi, että opinto-ohjaajien ja opettajien mielipiteisiin haastateltavalle sopivasta koulutusvalinnasta luotettiin, etenkin jos oma sosiaalinen pääoma oli heikko.
Toimeksiantajamme on And Beyond- Miesten luovat polut työelämään- hanke, jonka tavoitteena on ehkäistä nuorten miesten syrjäytymistä, edistää heidän työllistymistään sekä haastaa työmarkkinoiden sukupuolenmukaista segregaatiota. Tämä opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Haastattelimme Poikien Talon asiakkaita, jotka sopivat kohderyhmäämme. Haastattelut toteutettiin helmi- maaliskuussa 2021. Aineistomme koostuu yhteensä kolmesta yksilöhaastattelusta ja haastatteluaineistoa on yhteensä noin kolme tuntia.
Tutkimusmenetelmäksi valitsimme laadullisen tutkimuksen, sillä halusimme saada tietoa ihmisten yksilöllisistä kokemuksista siitä, miten haastateltavat ovat tehneet koulutusvalintansa. Samalla toivoimme saavamme vastauksia siihen, näkyvätkö koetut sukupuolinormit heidän valinnoissaan ja kuinka näitä valintoja voisi jatkossa tukea.
Tuloksista selvisi, että haastateltavat eivät itse tuoneet esiin sukupuolinormien vaikutusta koulutusvalintoihinsa. Koulutusvalintoihin vaikutti perhe ja ulkopuolinen auktoriteetti. Haastateltavat kokivat, että etenkin heidän perheensä mielipide ja vanhempien koulutusvalinnat olivat olleet melko suorassa yhteydessä siihen, mitä haastateltavat lähtivät opiskelemaan. Haastatteluissa kävi ilmi, että opinto-ohjaajien ja opettajien mielipiteisiin haastateltavalle sopivasta koulutusvalinnasta luotettiin, etenkin jos oma sosiaalinen pääoma oli heikko.