Työkykyjohtamisen kehittäminen ja sairauspoissaolojen vähentäminen - case Kangasala
Haanpää, Hannakaisa (2021)
Haanpää, Hannakaisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611469
Tiivistelmä
Kehittämistyön taustana on Kangasalan kaupungissa toimivan ateria- ja siivouspalvelun sairauslomien runsaus ja niiden tavoitteellinen vähentäminen työkykyjohtamisen keinoin. Kehittämistyön tavoitteena on saada aikaan tutkimustulosten ja teoriatiedon avulla työkaluja esimiestyöhön löytäen keskeisimmät haasteet poissaolojen syntyyn sekä niiden vähentämiseen. Tämä tutkimus rajattiin koskemaan sairauspoissaoloja ja niiden vähentämistä, koska se on määritelty kaupungin strategiasta kaikkien yhteiseksi tavoitteeksi vuodelle 2021. Tässä tutkimuksessa alkutilanteen analyysinä käytettiin runsaita sairauspoissaolomääriä sekä niiden tilastotietoja edellisiltä vuosilta.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia ja määrällisiä tutkimuksia. Lähestymistapana oli palvelumuotoilu sekä toimintatutkimus, joiden avulla saatiin henkilöstöä osallistettua kehittämiseen. Aineistoa kerättiin kahdesta työhyvinvointikyselyistä ja niistä tehtyjen analyysien sekä toimenpiteiden pohjalta, lisäksi toteutettiin teemahaastattelut neljälle esimiestyötä tai henkilöstöhallinnon johtamista tekevälle henkilölle. Työpajoja ja niissä tehtyä havainnointia järjestettiin koko ateria- ja siivouspalveluiden henkilöstölle.
Kehittämistyö käynnistettiin vuoden 2020 alusta ateria- ja siivouspalveluissa organisaatiomuutoksella, jossa lähiesimiestyötä pyrittiin kohdentamaan enemmän kentällä tapahtuvaksi ja työntekijöiden keskuudessa näkyväksi, sekä keskittämällä yhteistyö työterveyshuollon kanssa varhaisen ja tehostetun tuen osalta yhdelle esimiehelle. Kangasalan kaupungissa käynnistyi ”Hyvinvoiva ja aktiivinen”-Kangasala työhyvinvointihanke, jonka osana mm. työhyvinvointikyseluiden käytänteet muuttuivat, henkilöstön työhyvinvointiin liittyvien tietoiskujen ja koulutusten määrää lisättiin, esimiestyötä kehitettiin kokonaisuudessa. Ateria- ja siivouspalveluissa lisättiin systemaattista seurantaa sairauspoissaolojen osalta välittämisen kulttuurin lisäämisellä.
Työpajojen avulla saatiin luotua positiivista mielikuvaa työolosuhteista, työn sisällöstä sekä eduista, joita työskentely Kangasalan kaupungissa työskentely työntekijälle tuo. Omasta työstä yhdessä löydetyt hyvät asiat kantavat eteenpäin. Lisäksi työpajoissa löydettiin mukautettuun työhön soveltuvia tehtäviä runsaasti, joiden käyttöönottaminen helpottuu. Kehittämistuotosten osalta ateria- ja siivouspalveluihin on luotu toimintamalli, jossa pelisäännöt sekä kaupungin yhteiset toimintamallit kohtaavat ja näiden toteuttaminen on joka päiväistä työtä arjessa. Näin varhaisen - ja tehostetun tuen toimet saadaan käyttöön, ja positiivinen suunta sairauspoissaoloissa saadaan pysyväksi välittämällä, motivoimalla sekä johtamalla yhdenvertaisesti, tasa-arvoisesti ja luotettavasti.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia ja määrällisiä tutkimuksia. Lähestymistapana oli palvelumuotoilu sekä toimintatutkimus, joiden avulla saatiin henkilöstöä osallistettua kehittämiseen. Aineistoa kerättiin kahdesta työhyvinvointikyselyistä ja niistä tehtyjen analyysien sekä toimenpiteiden pohjalta, lisäksi toteutettiin teemahaastattelut neljälle esimiestyötä tai henkilöstöhallinnon johtamista tekevälle henkilölle. Työpajoja ja niissä tehtyä havainnointia järjestettiin koko ateria- ja siivouspalveluiden henkilöstölle.
Kehittämistyö käynnistettiin vuoden 2020 alusta ateria- ja siivouspalveluissa organisaatiomuutoksella, jossa lähiesimiestyötä pyrittiin kohdentamaan enemmän kentällä tapahtuvaksi ja työntekijöiden keskuudessa näkyväksi, sekä keskittämällä yhteistyö työterveyshuollon kanssa varhaisen ja tehostetun tuen osalta yhdelle esimiehelle. Kangasalan kaupungissa käynnistyi ”Hyvinvoiva ja aktiivinen”-Kangasala työhyvinvointihanke, jonka osana mm. työhyvinvointikyseluiden käytänteet muuttuivat, henkilöstön työhyvinvointiin liittyvien tietoiskujen ja koulutusten määrää lisättiin, esimiestyötä kehitettiin kokonaisuudessa. Ateria- ja siivouspalveluissa lisättiin systemaattista seurantaa sairauspoissaolojen osalta välittämisen kulttuurin lisäämisellä.
Työpajojen avulla saatiin luotua positiivista mielikuvaa työolosuhteista, työn sisällöstä sekä eduista, joita työskentely Kangasalan kaupungissa työskentely työntekijälle tuo. Omasta työstä yhdessä löydetyt hyvät asiat kantavat eteenpäin. Lisäksi työpajoissa löydettiin mukautettuun työhön soveltuvia tehtäviä runsaasti, joiden käyttöönottaminen helpottuu. Kehittämistuotosten osalta ateria- ja siivouspalveluihin on luotu toimintamalli, jossa pelisäännöt sekä kaupungin yhteiset toimintamallit kohtaavat ja näiden toteuttaminen on joka päiväistä työtä arjessa. Näin varhaisen - ja tehostetun tuen toimet saadaan käyttöön, ja positiivinen suunta sairauspoissaoloissa saadaan pysyväksi välittämällä, motivoimalla sekä johtamalla yhdenvertaisesti, tasa-arvoisesti ja luotettavasti.