Strategisen hyvinvoinnin johtamisen malli osana yritysten liiketoimintastrategiaa
Huovila, Niko (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Huovila, Niko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611420
Tiivistelmä
Työhyvinvoinnin puutteet aiheuttavat kansantaloudellisesti miljardiluokan kustannukset joka vuosi. Sairauspoissaolojen, työkyvyttömyyseläkkeiden, työtapaturmien ja sairaanhoitokustannusten vaikutus kansantalouteen on merkittävä, kun taas työhyvinvoinnin panostukset eivät ole linjassa kustannusten kanssa. Tähän on yhteydessä myös yritysten tuottavuuden kasvupotentiaali, jota voidaan tarkastella henkilöstötuottavuuden näkökulmasta.
Työhyvinvointi koostuu työstä ja sen mielekkyydestä, terveydestä, turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Tätä kokonaisuutta edistää hyvä ja motivoiva johtaminen sekä työyhteisön ilmapiiri ja työntekijöiden ammattitaito. Työhyvinvointi vaikuttaa työssä jaksamiseen ja työhyvinvoinnin parantuessa työn tuottavuus ja työhön sitoutuminen kasvaa ja sairauspoissaolojen määrä laskee. Työhyvinvoinnin edistäminen on sekä työnantajan että työntekijöiden tehtävä.
Strategisella hyvinvoinnilla tarkoitetaan sitä osaa henkilöstön työhyvinvoinnista, jolla on merkitystä organisaation tuloksellisuuden kannalta. Strategisen hyvinvoinnin johtaminen on toimintamalli, joka kattaa kaikki ne yrityksen toiminnot, joilla voidaan vaikuttaa strategisen hyvinvoinnin toteutumiseen. Näitä toimintoja ovat erityisesti strateginen johtaminen, henkilöstöjohtaminen, esihenkilötoiminta ja työterveyshuolto. Strategisen hyvinvoinnin johtaminen voidaan myös tiivistää seuraaviin kokonaisuuksiin. Liiketoiminnan vaatimukset ja niiden sisällöt, johdon asettamat liiketoiminnan tavoitteet ja niihin resursoidut voimavarat, muutosten ja vaikuttavuuden mittaaminen, johdon johtamisvastuu, esihenkilöiden rooli ydintoimijoina sekä henkilöstötuottavuuden kehittäminen koko henkilöstön osalta.
Tämän opinnäytetyön tavoite on kuvata strategisen hyvinvoinnin johtamisen toteutumista valituissa yrityksissä, käyttämällä aineistona viiden suomalaisen julkisen osakeyhtiön vuosikertomuksia.
Tutkimus osoittaa, että strategisen hyvinvoinnin johtamisen mallin mukainen teoria esiintyy yritysten liiketoimintastrategian osana varsin vaihtelevasti. Osassa tutkituissa yrityksissä työhyvinvointipanostukset ja työhyvinvointistrategian laajuus esiintyvät erittäin monipuolisesti. Joidenkin yritysten työhyvinvointipanostuksissa on hieman vielä parantamisen varaa.
Työhyvinvointi koostuu työstä ja sen mielekkyydestä, terveydestä, turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Tätä kokonaisuutta edistää hyvä ja motivoiva johtaminen sekä työyhteisön ilmapiiri ja työntekijöiden ammattitaito. Työhyvinvointi vaikuttaa työssä jaksamiseen ja työhyvinvoinnin parantuessa työn tuottavuus ja työhön sitoutuminen kasvaa ja sairauspoissaolojen määrä laskee. Työhyvinvoinnin edistäminen on sekä työnantajan että työntekijöiden tehtävä.
Strategisella hyvinvoinnilla tarkoitetaan sitä osaa henkilöstön työhyvinvoinnista, jolla on merkitystä organisaation tuloksellisuuden kannalta. Strategisen hyvinvoinnin johtaminen on toimintamalli, joka kattaa kaikki ne yrityksen toiminnot, joilla voidaan vaikuttaa strategisen hyvinvoinnin toteutumiseen. Näitä toimintoja ovat erityisesti strateginen johtaminen, henkilöstöjohtaminen, esihenkilötoiminta ja työterveyshuolto. Strategisen hyvinvoinnin johtaminen voidaan myös tiivistää seuraaviin kokonaisuuksiin. Liiketoiminnan vaatimukset ja niiden sisällöt, johdon asettamat liiketoiminnan tavoitteet ja niihin resursoidut voimavarat, muutosten ja vaikuttavuuden mittaaminen, johdon johtamisvastuu, esihenkilöiden rooli ydintoimijoina sekä henkilöstötuottavuuden kehittäminen koko henkilöstön osalta.
Tämän opinnäytetyön tavoite on kuvata strategisen hyvinvoinnin johtamisen toteutumista valituissa yrityksissä, käyttämällä aineistona viiden suomalaisen julkisen osakeyhtiön vuosikertomuksia.
Tutkimus osoittaa, että strategisen hyvinvoinnin johtamisen mallin mukainen teoria esiintyy yritysten liiketoimintastrategian osana varsin vaihtelevasti. Osassa tutkituissa yrityksissä työhyvinvointipanostukset ja työhyvinvointistrategian laajuus esiintyvät erittäin monipuolisesti. Joidenkin yritysten työhyvinvointipanostuksissa on hieman vielä parantamisen varaa.