Helsingin majoitusliikkeiden sopeutuminen COVID-19-pandemiaan
Ashaq, Elsi; Mäyränen, Anne (2021)
Lataukset:
Ashaq, Elsi
Mäyränen, Anne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611412
Tiivistelmä
COVID-19-pandemia on vaikuttanut koko maailmaan ennennäkemättömän voimakkaasti.
Kiinasta lähtöisin oleva virus julistettiin maailmanlaajuiseksi pandemiaksi maaliskuussa 2020. Useiden maiden asettamat maahantuloehdot sekä Suomen hallituksen laatimat rajoitustoimenpiteet näkyivät Helsingissä erityisesti majoitusliikkeiden alentuneena käyttöasteena.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millä tavoin koronapandemia on vaikuttanut Helsingin
majoitusliikkeiden toimintaan maaliskuun 2020-2021 välillä, miten yritykset ovat muuttaneet toimintamallejaan sekä kehittyikö sen myötä uusia palveluita. Lisäksi kartoitettiin yrittäjien yleistä mielipidettä muuttuneita rajoituksia, säännöksiä ja vallitsevaa tilannetta koskien sekä näkemyksiä tulevan vuoden 2021 liiketoiminnan kannalta. Tutkimuksen aihe rajattiin Helsingin majoitusliikkeiden toimintaan, sillä vapaa-ajan matkustuksen ohella Helsinki on merkittävä kohde liikematkailun kannalta.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, empiirisestä osasta sekä pohdinnasta. Tietoperustan neljässä pääluvussa käsitellään matkailua toimialana, COVID-19-pandemiaa ja sen
vaikutuksia majoitusliikkeisiin sekä matkailun turvallisuutta.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2021 kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen avulla. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä Webropol-kyselylomaketta, joka lähetettiin 80 Helsingissä toimivalle majoitusliikkeelle.
Tutkimuksesta ilmeni, että 63 prosenttia vastaajista oli kehittänyt uusia palveluita pandemian myötä. Lisäksi jokainen yritys joutui tekemään sopeuttamistoimia henkilöstöön. 53
prosenttia yrityksistä joutui lakkauttamaan toimintansa joko osittain tai kokonaan. Tutkimustulokset osoittivat yritysten joutuneen koronapandemian myötä tarkastelemaan liiketoimintaansa uudesta näkökulmasta ja kehittämään uusia innovaatioita sopeutuakseen muuttuneeseen tilanteeseen.
Yrittäjät näkevät tulevan vuoden 2021 liiketoiminnan ja yrityksen kannattavuuden kannalta toiveikkaana. He odottavat tilanteen paranemista, vaikka se on edelleen erittäin epävakaa ja vaikeasti ennakoitava.
Kiinasta lähtöisin oleva virus julistettiin maailmanlaajuiseksi pandemiaksi maaliskuussa 2020. Useiden maiden asettamat maahantuloehdot sekä Suomen hallituksen laatimat rajoitustoimenpiteet näkyivät Helsingissä erityisesti majoitusliikkeiden alentuneena käyttöasteena.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millä tavoin koronapandemia on vaikuttanut Helsingin
majoitusliikkeiden toimintaan maaliskuun 2020-2021 välillä, miten yritykset ovat muuttaneet toimintamallejaan sekä kehittyikö sen myötä uusia palveluita. Lisäksi kartoitettiin yrittäjien yleistä mielipidettä muuttuneita rajoituksia, säännöksiä ja vallitsevaa tilannetta koskien sekä näkemyksiä tulevan vuoden 2021 liiketoiminnan kannalta. Tutkimuksen aihe rajattiin Helsingin majoitusliikkeiden toimintaan, sillä vapaa-ajan matkustuksen ohella Helsinki on merkittävä kohde liikematkailun kannalta.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, empiirisestä osasta sekä pohdinnasta. Tietoperustan neljässä pääluvussa käsitellään matkailua toimialana, COVID-19-pandemiaa ja sen
vaikutuksia majoitusliikkeisiin sekä matkailun turvallisuutta.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2021 kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen avulla. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä Webropol-kyselylomaketta, joka lähetettiin 80 Helsingissä toimivalle majoitusliikkeelle.
Tutkimuksesta ilmeni, että 63 prosenttia vastaajista oli kehittänyt uusia palveluita pandemian myötä. Lisäksi jokainen yritys joutui tekemään sopeuttamistoimia henkilöstöön. 53
prosenttia yrityksistä joutui lakkauttamaan toimintansa joko osittain tai kokonaan. Tutkimustulokset osoittivat yritysten joutuneen koronapandemian myötä tarkastelemaan liiketoimintaansa uudesta näkökulmasta ja kehittämään uusia innovaatioita sopeutuakseen muuttuneeseen tilanteeseen.
Yrittäjät näkevät tulevan vuoden 2021 liiketoiminnan ja yrityksen kannattavuuden kannalta toiveikkaana. He odottavat tilanteen paranemista, vaikka se on edelleen erittäin epävakaa ja vaikeasti ennakoitava.