Asiakkaat tuotekehityksen keskiössä : case: Népra Oy
Taumaa, Laura (2021)
Taumaa, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611309
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten opinnäytetyön tilaaja Népra Oy voi laajentaa eettisesti tuotettujen urheiluvaatteiden perusmallistoaan vastaamaan kuluttajien asettamiin vaatimuksiin. Tavoitteena oli tuottaa tietoa kuluttajien urheiluvaatteisiin kohdistuvista tarpeista ja kuvata, millaisia ominaisuuksia urheiluvaatteissa pitäisi kuluttajien mielestä olla.
Teoriaosuus koostui tuotekehityksen, tuotekehitysprosessin ja asiakaslähtöisen tuotekehityksen näkökulmista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, ja haastateltavina oli kymmenen aktiiviliikkujaa.
Tutkimustulosten avulla saatiin tietoa kuluttajien toiveista ja eri lajien asettamista vaa-timuksista. Urheiluvaatteiden tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nimettiin istuvuus, joustavuus, kestävyys ja hengittävyys. Vaatteiden toiminnallisuus ja monikäyttöisyys koettiin niiden ulkonäköä merkittävämmiksi ominaisuuksiksi. Vaatteisiin toivottiin vetoketjullisia taskuja, ryhdikästä ja paksumpaa materiaalia, mahdollisuutta muokata vaatetta käyttötilanteen mukaan sekä eri kehotyypeille sopivia malleja.
Teoriaosuus koostui tuotekehityksen, tuotekehitysprosessin ja asiakaslähtöisen tuotekehityksen näkökulmista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, ja haastateltavina oli kymmenen aktiiviliikkujaa.
Tutkimustulosten avulla saatiin tietoa kuluttajien toiveista ja eri lajien asettamista vaa-timuksista. Urheiluvaatteiden tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nimettiin istuvuus, joustavuus, kestävyys ja hengittävyys. Vaatteiden toiminnallisuus ja monikäyttöisyys koettiin niiden ulkonäköä merkittävämmiksi ominaisuuksiksi. Vaatteisiin toivottiin vetoketjullisia taskuja, ryhdikästä ja paksumpaa materiaalia, mahdollisuutta muokata vaatetta käyttötilanteen mukaan sekä eri kehotyypeille sopivia malleja.