Huolen puheeksiottamisen menetelmä varhaiskasvatuksessa: Interaktiivinen opetusmateriaali
Parviainen, Reetta (2021)
Parviainen, Reetta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511205
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kaksiosaisena toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön aiheena oli huolen puheeksiottamisen menetelmä varhaiskasvatuksessa. Kirjallisessa osuudessa on kuvattu huolen puheeksiottamisen menetelmä ja toisessa osassa on toteu-tettu produktina interaktiivinen opetusvideo aiheesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa interaktiivista opetusmateriaalia sosiaali- ja terveysalan opintoihin. Tavoitteina oli valita kursseille soveltuva, yhteiskunnallisesti ajankohtainen aihe, kuvata aiheen teoreettinen tausta ja toteuttaa interaktiivinen opetusmateriaali kirjallisen tarkastelun pohjalta.
Huolen puheeksiottamisen menetelmä on konkreettinen työmenetelmä, jonka avulla huoli lapsesta tai nuoresta voidaan ottaa huoltajien kanssa rakentavalla tavalla esiin ilman syyl-listävää sävyä. Menetelmässä hyödynnetään huolen vyöhykkeistöä huolen suuruuden määrittelyyn sekä käytetään huolen puheeksiottamisen lomakkeita huolen määrittelyyn, huolen puheeksiottamisen suunnitteluun sekä puheeksiottotilanteen arviointiin. Keskeisiä käsitteitä huolen puheeksiottamisen menetelmässä ovat huolen subjektiivisuus, puheek-siottotilanteen ennakointi, tuki ja kontrolli sekä dialogisuus.
Huolen puheeksiottamisen menetelmä on jalkautunut laajasti lasten ja nuorten kanssa teh-tävään työhön ja sitä on sovellettu paljon. Menetelmällä on keskeinen rooli lasten ja nuor-ten kanssa tehtävässä ennaltaehkäisevässä työssä. Menetelmän hedelmällisintä antia on se, että työntekijän ei tarvitse olla varma huoleensa johtaneista syistä vaan huoli pohjautuu työntekijän intuitiiviseen, subjektiiviseen kokemukseen lapsen tai nuoren tilanteesta. Työn-tekijän ei myöskään tarvitse tuntea kaikkia palvelukanavia, mistä perhe tai lapsi voi saada apua vaan huolta lähdetään ratkaisemaan dialogisessa vuoropuhelussa yhdessä huoltajien kanssa.
Opinnäytetyön raportissa käsitellään huolen puheeksiottamisen menetelmää sekä interak-tiivisen opetusvideon tekemisen prosessia. Raportissa on myös kuvattu opinnäytetyön ta-voitteita sekä arvioitu opinnäytetyön prosessia ja lopputuotosta. Opinnäytetyön tuotoksena tuotettiin 12 minuutin ja 27 sekunnin pituinen interaktiivinen opetusvideo aiheesta. Opetus-video toteutettiin tekemällä video Canvassa. Interaktiot videoon lisättiin H5P-työkalulla.
Huolen puheeksiottamisen menetelmä on konkreettinen työmenetelmä, jonka avulla huoli lapsesta tai nuoresta voidaan ottaa huoltajien kanssa rakentavalla tavalla esiin ilman syyl-listävää sävyä. Menetelmässä hyödynnetään huolen vyöhykkeistöä huolen suuruuden määrittelyyn sekä käytetään huolen puheeksiottamisen lomakkeita huolen määrittelyyn, huolen puheeksiottamisen suunnitteluun sekä puheeksiottotilanteen arviointiin. Keskeisiä käsitteitä huolen puheeksiottamisen menetelmässä ovat huolen subjektiivisuus, puheek-siottotilanteen ennakointi, tuki ja kontrolli sekä dialogisuus.
Huolen puheeksiottamisen menetelmä on jalkautunut laajasti lasten ja nuorten kanssa teh-tävään työhön ja sitä on sovellettu paljon. Menetelmällä on keskeinen rooli lasten ja nuor-ten kanssa tehtävässä ennaltaehkäisevässä työssä. Menetelmän hedelmällisintä antia on se, että työntekijän ei tarvitse olla varma huoleensa johtaneista syistä vaan huoli pohjautuu työntekijän intuitiiviseen, subjektiiviseen kokemukseen lapsen tai nuoren tilanteesta. Työn-tekijän ei myöskään tarvitse tuntea kaikkia palvelukanavia, mistä perhe tai lapsi voi saada apua vaan huolta lähdetään ratkaisemaan dialogisessa vuoropuhelussa yhdessä huoltajien kanssa.
Opinnäytetyön raportissa käsitellään huolen puheeksiottamisen menetelmää sekä interak-tiivisen opetusvideon tekemisen prosessia. Raportissa on myös kuvattu opinnäytetyön ta-voitteita sekä arvioitu opinnäytetyön prosessia ja lopputuotosta. Opinnäytetyön tuotoksena tuotettiin 12 minuutin ja 27 sekunnin pituinen interaktiivinen opetusvideo aiheesta. Opetus-video toteutettiin tekemällä video Canvassa. Interaktiot videoon lisättiin H5P-työkalulla.