Museo oppimisympäristönä : A&DO Labra -oppimiseen innostava konttinäyttely
Jalava, Riikka (2021)
Jalava, Riikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410662
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Opinnäytetyö on toteutettu osana Designmuseon ja Arkkitehtuurimuseon A&DO – Arkkitehtuurin ja muotoilun oppimisen keskus -hanketta (2020–2023), joka toteutetaan Suomen kulttuurirahaston Museovisio-rahoituksella. Työssä tutkitaan muotoilun menetelmiä ja prosessia palvelutuotteen ja palvelun kehittämisen näkökulmasta. Työn kehittämisen kohteena on kehityshankeen A&DO Labran -opetusmateriaalin konseptin kehittäminen ja toteutus. Lopputuloksena tuotetaan A&DO Labran tarpeeseen graafiset tuotteet, joka on A&DO Labran -oppimateriaali, jota voidaan käyttää myös etänä.
Työn toisessa luvussa käsitellään työn kannalta keskeistä muotoilun teoriaa ja käsitteitä. Kehittämistyössä hyödynnetään Design Councilin vuonna 2005 esittelemää tuplatimantti (Double Diamond) muotoilun prosessimallia, joka koostuu neljästä vaiheesta: löydä, määritä, kehitä, tuota. Projektin eri vaiheiden kulku ja niihin valitut menetelmät sekä eri vaiheiden tulokset on kuvattu työn kolmannessa osassa.
Muotoiluprosessin lopputuloksena syntyy A&DO Labran -oppimateriaalien konsepti, jota voidaan käyttää myös etänä. Työ alkoi taustatutkimuksella ja haastattelulla. Lähtötilanteen kiteytys ja ajatus opetusmateriaalista, joka syntyy loppukäyttäjien tarvetta ja kokemusta määritellen. Tämän määrittelyn pohjalta & kohderyhmää osallistavan työpajan sekä kyselyn avulla opetusmateriaali ideoitiin ja määriteltiin. Lopuksi A&DO Labran -opetusmateriaalia testattiin ja validoitiin. A&DO Labran -opetusmateriaali esiteltiin esi- ja perusopetuksen henkilöstölle arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatuksen webinaarissa 10.3.2021, otettiin käyttöön Tampereella Taidekaaressa 26.4.2021 ja julkaistiin ado.fi verkkosivustolla 10.5.2021.
Tutkimuksellinen kehittämistyö osoitti, että muotoilun prosessia ja menetelmiä hyödyntäen löytyi uusia tapoja lähestyä museota oppimisympäristönä. Pystyimme luomaan A&DO Labra kiertonäyttelylle uuden opetusmateriaalin ja palvelun opetusmateriaalin käyttöön sekä tuomaan yhteissuunnittelun menetelmät osaksi A&DO Labra -opetusmateriaalin tuotantoa. Prototypoinnilla ja testaamalla pystyimme tunnistamaan ongelmakohtia sekä validoitua uusia ideoita ja näkökulmia. Keskiössä sisällön tarjoaminen niille, jotka eivät pääse tutustumaan näyttelyyn paikan päälle. Kuinka museo palvelee ja välittää oppimissisältöjä/elämyksiä tulevaisuudessa verkkoympäristössä.
Työn toisessa luvussa käsitellään työn kannalta keskeistä muotoilun teoriaa ja käsitteitä. Kehittämistyössä hyödynnetään Design Councilin vuonna 2005 esittelemää tuplatimantti (Double Diamond) muotoilun prosessimallia, joka koostuu neljästä vaiheesta: löydä, määritä, kehitä, tuota. Projektin eri vaiheiden kulku ja niihin valitut menetelmät sekä eri vaiheiden tulokset on kuvattu työn kolmannessa osassa.
Muotoiluprosessin lopputuloksena syntyy A&DO Labran -oppimateriaalien konsepti, jota voidaan käyttää myös etänä. Työ alkoi taustatutkimuksella ja haastattelulla. Lähtötilanteen kiteytys ja ajatus opetusmateriaalista, joka syntyy loppukäyttäjien tarvetta ja kokemusta määritellen. Tämän määrittelyn pohjalta & kohderyhmää osallistavan työpajan sekä kyselyn avulla opetusmateriaali ideoitiin ja määriteltiin. Lopuksi A&DO Labran -opetusmateriaalia testattiin ja validoitiin. A&DO Labran -opetusmateriaali esiteltiin esi- ja perusopetuksen henkilöstölle arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatuksen webinaarissa 10.3.2021, otettiin käyttöön Tampereella Taidekaaressa 26.4.2021 ja julkaistiin ado.fi verkkosivustolla 10.5.2021.
Tutkimuksellinen kehittämistyö osoitti, että muotoilun prosessia ja menetelmiä hyödyntäen löytyi uusia tapoja lähestyä museota oppimisympäristönä. Pystyimme luomaan A&DO Labra kiertonäyttelylle uuden opetusmateriaalin ja palvelun opetusmateriaalin käyttöön sekä tuomaan yhteissuunnittelun menetelmät osaksi A&DO Labra -opetusmateriaalin tuotantoa. Prototypoinnilla ja testaamalla pystyimme tunnistamaan ongelmakohtia sekä validoitua uusia ideoita ja näkökulmia. Keskiössä sisällön tarjoaminen niille, jotka eivät pääse tutustumaan näyttelyyn paikan päälle. Kuinka museo palvelee ja välittää oppimissisältöjä/elämyksiä tulevaisuudessa verkkoympäristössä.