Takuuprosessin kehittäminen
Hyttinen, Roni (2021)
Hyttinen, Roni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510945
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin Veljekset Laakkonen Oy:n Tampereen toimipisteen takuutöitä. Takuutyöskentelyä pyrittiin kehittämään siten, että vältytään työmääräimiltä, joita ei voida anoa takuuseen. Prosessia pyrittiin myös vertaamaan huollon ydinprosessiin, jotta nähtäisiin varsinaiset erot asiakastyöskentelyn sekä takuutyöskentelyn välillä.
Datan perusteella hyvittämättä jää jonkin verran läpimenoja. Takuutöiden tuntitulo on matalampi kuin tehtaan maksama, jolloin työskentely on osittain virheellistä. Data on luottamuksellista, eikä sitä näin ollen ole sisällytetty opinnäytetyön julkiseen osuuteen.
Tulosten perusteella takuutyöskentelyyn tulisi kiinnittää parempaa huomiota. Tieto ajoneuvon iästä antaa suuntaa siihen, että tuleva työmääräin on takuuta sisältävä työ. Mekaanikoita tulisi ohjeistaa tarkastamaan protokollat työtä aloitettaessa sekä varmistamaan se, että ajoneuvosta ja vian aiheuttaneesta komponentista on tarpeelliset valokuvat – ilman dokumentointia hyvitystä ei ole mahdollista saada.
Datan perusteella hyvittämättä jää jonkin verran läpimenoja. Takuutöiden tuntitulo on matalampi kuin tehtaan maksama, jolloin työskentely on osittain virheellistä. Data on luottamuksellista, eikä sitä näin ollen ole sisällytetty opinnäytetyön julkiseen osuuteen.
Tulosten perusteella takuutyöskentelyyn tulisi kiinnittää parempaa huomiota. Tieto ajoneuvon iästä antaa suuntaa siihen, että tuleva työmääräin on takuuta sisältävä työ. Mekaanikoita tulisi ohjeistaa tarkastamaan protokollat työtä aloitettaessa sekä varmistamaan se, että ajoneuvosta ja vian aiheuttaneesta komponentista on tarpeelliset valokuvat – ilman dokumentointia hyvitystä ei ole mahdollista saada.