Kilpa-ajoneuvon jäähdytysjärjestelmän suunnittelu
Laakso, Pyry (2021)
Laakso, Pyry
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410901
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin polttomoottorikäyttöisen ajoneuvon jäähdytysjärjestelmän lämmönsiirtoa, sen teoriaa ja toimintaa. Työn tavoitteena oli mitoittaa riittävän luotettavasti drifting-kilpasarjan ajoneuvoon kisakäyttöön soveltuva vesipumppu sekä jäähdytin hyödyntäen iteratiivista teknistä laskentaa.
Työn tilaajana toimi Juho Härkönen, jonka ajoneuvoa varten mitoitus suoritettiin. Autolla on tarkoitus kilpailla Suomen drifting-sarjan pro 2 -luokassa. Jäähdytysjärjestelmän komponenttien on tarkoitus pitää viritetyn polttomoottorin toimintalämpötila mahdollisimman otollisena moottorin tehokkaalle toiminnalle ja pitkäaikaiselle luotettavuudelle. Moottorin toimintalämpötilalla on myös merkittävä vaikutus syntyneisiin päästöihin. Tästä syystä moottorin kaasunvaihdon on toimittava mahdollisimman korkeassa lämpötilassa ilman että moottorin komponenttien kestoikä alkaa merkittävästi laskea.
Lämpötehoarvioinnin ja mitoituksen tuloksena ajoneuvoon voitiin valita kilpailukäyttöön soveltuvat komponentit ja jäähdytysjärjestelmä rakennettiin loppuun keväällä 2021. Komponenttien mitoitukseen sisällytettiin varmuuskerrointa, sillä suuri osa laskennassa käytetyistä arvoista pohjautui oletuksiin. Järjestelmän toimivuutta ei pystytty simuloimaan eikä testaamaan käytännössä ennen opinnäytetyön valmistumista, joten testaus jäi itsenäisesti suoritettavaksi toimenpiteeksi myöhemmälle ajankohdalle.
Työn tilaajana toimi Juho Härkönen, jonka ajoneuvoa varten mitoitus suoritettiin. Autolla on tarkoitus kilpailla Suomen drifting-sarjan pro 2 -luokassa. Jäähdytysjärjestelmän komponenttien on tarkoitus pitää viritetyn polttomoottorin toimintalämpötila mahdollisimman otollisena moottorin tehokkaalle toiminnalle ja pitkäaikaiselle luotettavuudelle. Moottorin toimintalämpötilalla on myös merkittävä vaikutus syntyneisiin päästöihin. Tästä syystä moottorin kaasunvaihdon on toimittava mahdollisimman korkeassa lämpötilassa ilman että moottorin komponenttien kestoikä alkaa merkittävästi laskea.
Lämpötehoarvioinnin ja mitoituksen tuloksena ajoneuvoon voitiin valita kilpailukäyttöön soveltuvat komponentit ja jäähdytysjärjestelmä rakennettiin loppuun keväällä 2021. Komponenttien mitoitukseen sisällytettiin varmuuskerrointa, sillä suuri osa laskennassa käytetyistä arvoista pohjautui oletuksiin. Järjestelmän toimivuutta ei pystytty simuloimaan eikä testaamaan käytännössä ennen opinnäytetyön valmistumista, joten testaus jäi itsenäisesti suoritettavaksi toimenpiteeksi myöhemmälle ajankohdalle.