Opiskelijoiden kansainvälisen liikkuvuuden parantaminen digitaalisuuden avulla
Smeds, Lauri (2021)
Smeds, Lauri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410818
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa XAMK:n kolmivuotista kansainvälistä hanketta, TKI-toimintaa. Kansainvälisen hankkeen tavoite on hyödyntää digitaalisuuden ja kansainvälisyyden muodostamaa synergiaa korkeakouluopiskelussa. Tässä synergiassa on valtava potentiaali, mutta sen hyödyntäminen on jäänyt suhteellisen vähäiseksi. Opinnäytetyön tavoite oli löytää kansainvälisyyden ja digitalisuuden muodostaman synergian kehityskohteita, joiden parantaminen auttaa hanketta toteuttamaan digitaalisesti tuetun opintokokonaisuuden. Opintokokonaisuus parantaa kansainvälistä liikkuvuutta digitaalisuuden avulla.
Tutkimusaineisto koostui neljästä XAMK:n henkilökunnalle tehdystä teemahaastattelusta ja yhdestä XAMK:n kansainvälisen kurssin havainnoinnista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tulokset kertoivat, että XAMK:ssa digitaalisuutta on hyödynnetty jonkin verran kansainvälisessä opiskelussa ja opetuksessa, vaikka puitteet siihen ovat olemassa. Aineistosta tuli esille, että kansainvälisyyden ja digitaalisuuden synergian suurempaan hyödyntämiseen vaikuttaa lähtökohtaisesti kaksi keskeistä asiaa; kuinka digitaalisuus on otettu käyttöön koulutuksissa, opetuksessa ja opiskelussa ja millaiset perinteet ovat muotoutuneet kansainväliselle yhteistyölle ajan saatossa. Tutkimusaineistosta selvisi, että kansainvälisyys toteutuu tällä hetkellä pääasiassa perinteisenä vaihto-opiskeluna, jossa opiskelija matkustaa kohdemaahan opiskelemaan. Maailmanlaajuisen koronapandemian aikana on vasta enemmän suunniteltu ja osittain toteutettu digitaalisesti kansainvälistä opetusta. XAMK:ssa joillakin aloilla on järjestetty pandemian aikana teemaluentoja perinteisen opiskelijavaihdon sijasta. Yhteistyökorkeakoulut ovat tarjonneet reaaliaikaisia luentoja XAMK:iin ja vastaavasti XAMK:sta on tehty luentoja heille.
Opinnäytetyössä käytettiin palvelumuotoilua tulosten visualisointiin. Tulokset visualisoitiin opiskelijan palvelupoluksi. Se kuvaa opiskelijan toimintaa koulutukseen hakemisesta valmistumiseen. Palvelupolku havainnollistaa ne kohdat, joihin tulisi kiinnittää erityistä huomiota ennen uuden koulutusohjelman suunnittelemista. Visualisoinnista näkee paljonko opiskelijan sekä henkilökunnan tulee hallita erilaisia digitaalisia alustoja, ohjelmia ja sovelluksia. The thesis is a part of a three-year international collaboration project, RDI activities, at the South Eastern Finland University of Applied Sciences. The aim of the international project is to utilize the synergy of digitalization and internationalization in higher education studies. There is a huge potential for this synergy, but its exploitation has remained relatively limited. The goal of the thesis was to find development targets for the synergies of digitalization and internationalization. Improving the development targets will help the project to implement a digitally supported curriculum. The curriculum will help international mobility through digitalization.
The research material consisted of four thematic interviews with XAMK’s staff and one observation of XAMK’s international course. The materials were analyzed with a theory-guided content analysis. The results showed that digitalization has been utilized only a little in internationality and teaching even though there is a framework for it. It emerged from the material that a greater use of the synergies between internationalization and digitalization is in principle influenced by two key issues; how digitalization has been introduced in education, teaching and learning and what traditions have been developed for international cooperation over time. It became clear from the research material that internationality is currently realized mainly by the means of traditional exchange study, where the student travels to the destination country in order to study. During COVID-19 the digital international teaching was designed and realized more than previously. Instead of traditional exchange studies theme lectures have been organized in some fields of XAMK during the pandemic. Partner universities have offered lectures to XAMK in real time and correspondingly, lectures have been made from XAMK to them.
In the thesis service design was used to visualize the results. The results were visualized as a student service journey map. It describes the student’s activities from applying for the education all the way to graduation. The service journey map illustrates the points which should be given special attention to before planning a new study program. Visualization shows how much the student and staff need to handle various digital platforms, programs, and applications.
Tutkimusaineisto koostui neljästä XAMK:n henkilökunnalle tehdystä teemahaastattelusta ja yhdestä XAMK:n kansainvälisen kurssin havainnoinnista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tulokset kertoivat, että XAMK:ssa digitaalisuutta on hyödynnetty jonkin verran kansainvälisessä opiskelussa ja opetuksessa, vaikka puitteet siihen ovat olemassa. Aineistosta tuli esille, että kansainvälisyyden ja digitaalisuuden synergian suurempaan hyödyntämiseen vaikuttaa lähtökohtaisesti kaksi keskeistä asiaa; kuinka digitaalisuus on otettu käyttöön koulutuksissa, opetuksessa ja opiskelussa ja millaiset perinteet ovat muotoutuneet kansainväliselle yhteistyölle ajan saatossa. Tutkimusaineistosta selvisi, että kansainvälisyys toteutuu tällä hetkellä pääasiassa perinteisenä vaihto-opiskeluna, jossa opiskelija matkustaa kohdemaahan opiskelemaan. Maailmanlaajuisen koronapandemian aikana on vasta enemmän suunniteltu ja osittain toteutettu digitaalisesti kansainvälistä opetusta. XAMK:ssa joillakin aloilla on järjestetty pandemian aikana teemaluentoja perinteisen opiskelijavaihdon sijasta. Yhteistyökorkeakoulut ovat tarjonneet reaaliaikaisia luentoja XAMK:iin ja vastaavasti XAMK:sta on tehty luentoja heille.
Opinnäytetyössä käytettiin palvelumuotoilua tulosten visualisointiin. Tulokset visualisoitiin opiskelijan palvelupoluksi. Se kuvaa opiskelijan toimintaa koulutukseen hakemisesta valmistumiseen. Palvelupolku havainnollistaa ne kohdat, joihin tulisi kiinnittää erityistä huomiota ennen uuden koulutusohjelman suunnittelemista. Visualisoinnista näkee paljonko opiskelijan sekä henkilökunnan tulee hallita erilaisia digitaalisia alustoja, ohjelmia ja sovelluksia.
The research material consisted of four thematic interviews with XAMK’s staff and one observation of XAMK’s international course. The materials were analyzed with a theory-guided content analysis. The results showed that digitalization has been utilized only a little in internationality and teaching even though there is a framework for it. It emerged from the material that a greater use of the synergies between internationalization and digitalization is in principle influenced by two key issues; how digitalization has been introduced in education, teaching and learning and what traditions have been developed for international cooperation over time. It became clear from the research material that internationality is currently realized mainly by the means of traditional exchange study, where the student travels to the destination country in order to study. During COVID-19 the digital international teaching was designed and realized more than previously. Instead of traditional exchange studies theme lectures have been organized in some fields of XAMK during the pandemic. Partner universities have offered lectures to XAMK in real time and correspondingly, lectures have been made from XAMK to them.
In the thesis service design was used to visualize the results. The results were visualized as a student service journey map. It describes the student’s activities from applying for the education all the way to graduation. The service journey map illustrates the points which should be given special attention to before planning a new study program. Visualization shows how much the student and staff need to handle various digital platforms, programs, and applications.