Asiakkuudenhallinnan kehittäminen hoivapalveluyrityksessä
Hirvonen, Eija (2011)
Hirvonen, Eija
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316233
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Työn tavoitteena oli selvittää hoivapalveluyrityksen palvelutuotannon ja myynnin toimintatapa kunta-asiakkaan kanssa, palvelutuotannon ja myynnin sisäinen toimintatapa sekä niihin liittyviä kehittämiskohteita. Kehittämistyön tarkoituksena oli lisäksi tuottaa kehittämisehdotuksia ja uusia toimintamalleja yrityksen sisäisiin toimintatapoihin ja asiakassuhteen hoitamiseen. Työssä keskityttiin tarkastelemaan kunta-asiakkuutta ja siihen liittyvää asiakassuhteen hoitamista yrityksen sisäisenä toimintatapana asiakassuhteen ylläpitovaiheessa.
Kehittämistyössä käytettiin tiedonhankinnassa teemahaastattelua ja dokumenttianalyysiä. Tutkimuksen tekijä haastatteli kaksi liiketoimintajohtajaa, aluejohtajan, kaksi palvelutalon johtajaa, kaksi vastaavaa hoitajaa, myyntijohtajan ja myyntipäällikön. Haastattelujen perusteella hyvä yhteistyö, osaavat ihmiset, työkalut ja se, että asioista keskustellaan, ovat palvelutuotannon ja myynnin vahvuuksia. Tutkimuksessa selvisi, että vastaajat kaipasivat selkeää työnjakoa, yhtenäisiä toimintatapoja ja selkeitä pelisääntöjä palvelutuotannon ja myynnin välille.
Haastattelujen perusteella kehittämiskohteiksi valittiin palvelutuotannon ja myynnin työnjako, asiakkuuden hoitaminen ja kehittäminen, sisäinen viestintä ja tiedonhallinta. Tekijä laati uusia toimintamalleja palvelutuotannolle ja myynnille asukaspaikkojen myyntiin, sisäiseen tiedottamiseen (valvontakäynti, kehityskokous, asiakasreklamaatio) ja yhteydenpitämiseen asiakkaan kanssa.
Tutkimuksen perusteella asiakkuuden hallintaan ja nykyisen asiakassuhteen parantamiseksi tekijä ehdottaa asiakkuussuunnitelmaa ja asiakkuudenhoitomallia. Yrityksen asiakastiedonhallintaan tekijä ehdottaa hankittavaksi tietojärjestelmän ja laadittavaksi toimintaohjeita. CRM-järjestelmän eli asiakkuudenhallintajärjestelmän tehtävänä on tallentaa kirjatut asiakastiedot ja tuoda ne kaikille niitä tarvitseville tahoille organisaatiossa.
Kehittämistyössä käytettiin tiedonhankinnassa teemahaastattelua ja dokumenttianalyysiä. Tutkimuksen tekijä haastatteli kaksi liiketoimintajohtajaa, aluejohtajan, kaksi palvelutalon johtajaa, kaksi vastaavaa hoitajaa, myyntijohtajan ja myyntipäällikön. Haastattelujen perusteella hyvä yhteistyö, osaavat ihmiset, työkalut ja se, että asioista keskustellaan, ovat palvelutuotannon ja myynnin vahvuuksia. Tutkimuksessa selvisi, että vastaajat kaipasivat selkeää työnjakoa, yhtenäisiä toimintatapoja ja selkeitä pelisääntöjä palvelutuotannon ja myynnin välille.
Haastattelujen perusteella kehittämiskohteiksi valittiin palvelutuotannon ja myynnin työnjako, asiakkuuden hoitaminen ja kehittäminen, sisäinen viestintä ja tiedonhallinta. Tekijä laati uusia toimintamalleja palvelutuotannolle ja myynnille asukaspaikkojen myyntiin, sisäiseen tiedottamiseen (valvontakäynti, kehityskokous, asiakasreklamaatio) ja yhteydenpitämiseen asiakkaan kanssa.
Tutkimuksen perusteella asiakkuuden hallintaan ja nykyisen asiakassuhteen parantamiseksi tekijä ehdottaa asiakkuussuunnitelmaa ja asiakkuudenhoitomallia. Yrityksen asiakastiedonhallintaan tekijä ehdottaa hankittavaksi tietojärjestelmän ja laadittavaksi toimintaohjeita. CRM-järjestelmän eli asiakkuudenhallintajärjestelmän tehtävänä on tallentaa kirjatut asiakastiedot ja tuoda ne kaikille niitä tarvitseville tahoille organisaatiossa.