Tanssi ja luova musiikkiliikunta varhaiskasvatuksessa : Liikunnallisia satuja osallisuuden ja liikunnallisen itsetunnon tueksi
Ervasti, Jaana (2021)
Ervasti, Jaana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410637
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda uutta tanssin ja luovan liikunnan materiaalia varhaiskasvatuksen käyttöön. Tavoite oli herättää lapsissa liikkumisen riemu ja vahvistaa heidän liikunnallista itsetuntoaan ja myönteistä kehonkuvaansa sekä auttaa rakentamaan positiivista liikuntasuhdetta. Materiaali on tarkoitettu liikuntakasvatuksen tueksi kaikille lapsille - myös heille, jotka ovat hitaasti lämpiäviä, varauksella liikuntaan suhtautuvia tai motoriselta kehitykseltään ikätovereitaan jäljessä. Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena kehittäen ja testaten uusia liikuntasuunnitelmia. Seitsemän eri Kokkolan varhaiskasvatusyksikköä testasi materiaalia omassa käytössään ja antoi palautetta, jonka pohjalta materiaalia kehitettiin. Kehitystyössä kiinnitettiin huomiota materiaalin helppokäyttöisyyteen, lasten osoittamaan mielenkiintoon, luovaan ilmaisuun ja vapaaseen liikkeeseen. Opinnäytetyön materiaalipankissa testattavana oli kuusi erilaista valmista tuntisuunnitelmaa, joista kaksi voidaan toteuttaa ilman musiikkia. Näin materiaali palvelee myös niitä lapsia, jotka eivät voi tanssilliseen liikuntaan osallistua. Ohjasin myös itse tunteja yksiköissä ja keräsin palautteen osallistuneilta ryhmiltä.
Tuntisuunnitelmien luomisessa käytettiin olemassa olevaa teoriatietoa lasten fyysisestä ja psyykkisestä kasvusta, johon itsetuntoa tukevan inklusiivisen liikuntakasvatuksen tulisi perustua. Työssä on erityisesti huomioitu positiivinen pedagogiikka ja leikinomaisuus, joiden lisäksi on esitelty lasten tanssikasvatuksen ja luovan liikunnan erityispiirteitä. Varhaiskasvatusikäisten lasten fyysisen aktiivisuuden suositus on kolme tuntia joka päivä. Jotta tämä suositus toteutuisi ja jotta lapsista kasvaisi myös liikunnallisen elämäntavan omaavia aikuisia, täytyy lasten nauttia liikkumisesta ja kokea onnistumisen kokemuksia.
Saadun palautteen perusteella tuntimateriaali oli selkeää ja helposti omaksuttavaa. Tuntisisältöjen koettiin sopivan sekä 3–6-vuotiaille että alle 3-vuotiaille. Tuntien ohjaaminen itsenäisesti pelkkään materiaaliin perehtyen onnistui palautteen perusteella hyvin ja oli varhaiskasvatusyksikön liikuntakasvatusta tukevaa. Palautteen perusteella materiaali sisälsi kehonkuvan hahmottamisen harjoitteita ja oli liikkumiseen innostavaa ja tavanomaisesti varhaiskasvatuksen liikunnasta myönteisellä tavalla poikkeavaa. Koska materiaalia on testattu laajasti ja palaute on ollut myönteistä, on opinnäytetyön materiaali hyödynnettävissä laajasti varhaiskasvatuksen saralla. Liikuntakasvatuksen lisäksi se tukee lapsen psyykkistä kehitystä, itsetunnon rakentamista ja itseluottamuksen vahvistumista.
Tuntisuunnitelmien luomisessa käytettiin olemassa olevaa teoriatietoa lasten fyysisestä ja psyykkisestä kasvusta, johon itsetuntoa tukevan inklusiivisen liikuntakasvatuksen tulisi perustua. Työssä on erityisesti huomioitu positiivinen pedagogiikka ja leikinomaisuus, joiden lisäksi on esitelty lasten tanssikasvatuksen ja luovan liikunnan erityispiirteitä. Varhaiskasvatusikäisten lasten fyysisen aktiivisuuden suositus on kolme tuntia joka päivä. Jotta tämä suositus toteutuisi ja jotta lapsista kasvaisi myös liikunnallisen elämäntavan omaavia aikuisia, täytyy lasten nauttia liikkumisesta ja kokea onnistumisen kokemuksia.
Saadun palautteen perusteella tuntimateriaali oli selkeää ja helposti omaksuttavaa. Tuntisisältöjen koettiin sopivan sekä 3–6-vuotiaille että alle 3-vuotiaille. Tuntien ohjaaminen itsenäisesti pelkkään materiaaliin perehtyen onnistui palautteen perusteella hyvin ja oli varhaiskasvatusyksikön liikuntakasvatusta tukevaa. Palautteen perusteella materiaali sisälsi kehonkuvan hahmottamisen harjoitteita ja oli liikkumiseen innostavaa ja tavanomaisesti varhaiskasvatuksen liikunnasta myönteisellä tavalla poikkeavaa. Koska materiaalia on testattu laajasti ja palaute on ollut myönteistä, on opinnäytetyön materiaali hyödynnettävissä laajasti varhaiskasvatuksen saralla. Liikuntakasvatuksen lisäksi se tukee lapsen psyykkistä kehitystä, itsetunnon rakentamista ja itseluottamuksen vahvistumista.