Taidot elämään- hanke ja yhdenvertaisuus: Yhdenvertaisuustietoinen coachaus
Condé, Sointu (2021)
Condé, Sointu
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410580
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö tilaaja on Lasten ja nuorten säätiö. Kehittämistyö tehtiin säätiön Taidot elämään- hankkeessa. Opinnäytetyöni käsittelee kyseisen hankkeen coachien eli elämäntaitovalmentajien perehdytyskoulutuksen ja siihen liittyvän yhdenvertaisuusosion kehittämistä sekä coachien valmennustyössä käytettävän työkalupakin päivittämistä yhdenvertaisuustietoiseksi. Tarve nousi esiin, kun Lasten ja nuorten säätiössä oltiin päivittämässä yhdenvertaisuussuunnitelmaa ja työtekijöille järjestettiin yhdenvertaisuuskoulutus.
Kehittämistyön tavoite oli luoda Taidot elämään- hankkeen coachien perehdytyskoulutukseen yhdenvertaisuusosio, koska sellainen koulutuksesta kokonaan puuttui. Osion sisältö oli tarkoitus kehittää sellaiseksi, että osallistujat saisivat riittävästi yhdenvertaisuustietoa ja -tietoisuutta toimia VALMA- luokissa yhdenvertaisesti ja jakaa yhdenvertaisuustietoutta mahdollisesti myös VALMA- oppilaille. Toisena tavoitteena oli luoda ulkoasultaan selkeä ja toimiva yhdenvertaisuustietoinen coachien työkalupakki.
Kehittämistyö aloitettiin Webropol-kyselyllä. Muita kehittämismenetelmiä olivat Taidot elämään- hankkeen ja Lasten ja nuorten säätiön toiminnan havainnoiminen, coachien antamien koulutuspalautteiden ja valmennusraporttejen tutkiminen sekä keskustelut muutaman coachin ja Taidot elämään- hankkeen kehittäjän Anna-Maija Lahtisen kanssa. Coachien työkalupakin harjoitukset käytiin läpi yksitellen, ulkoasua selkeytettiin ja harjoitukset päivitettiin yhdenvertaisuustietoiseksi. Koronapandemiasta johtuvaan etätyöskentelyyn kehitettiin aivan uusia harjoituksia ja vanhoja muokattiin sopiviksi etäohjaukseen. Jos Taidot elämään- hankkeen työkalupakki olisi ladattavissa, se olisi arvokas lisämateriaali kaikille nuorten kanssa työskenteleville.
Havainnoinneista kävi ilmi se, että yksilön yhdenvertaisuustietoisuus ei ole itsestään selvyys. Havainnoinnit antoivat tärkeää tietoa siitä, miten coachit, dreamsterit, opettajat ja taiteilijaohjaajat toimivat lähi- ja etäohjauksessa. Havaintojen avulla voidaan kehittää lisäkoulutuksia, jotta toiminta olisi yhdenvertaista. Koska coachien koulutuspalautteista kävi ilmi, ettei kaikkien mielestä perehdytyskoulutuksen yhdenvertaisuusosio ollut tarpeellinen, kehittäisin sitä edelleen. Yhdenvertaisuusajattelu pitäisi pystyä käynnistämään kohderyhmälle räätälöidyn asiasisällön ja harjoitusten avulla.
Se, miten tärkeänä yhdenvertaisuutta pitää tai mitkä asiat ylipäänsä liittää siihen, riippuu yksilön omasta asenteesta, henkilöhistoriasta ja perhetaustasta. Yhdenvertaisuustietoisuus on taito, jota pitää jatkuvasti harjoittaa ja reflektoida. Jokainen meistä voi toimia yhdenvertaisemman maailman puolesta. Pienikin teko yhtenvertaisuuden puolesta on iso teko.
Kehittämistyön tavoite oli luoda Taidot elämään- hankkeen coachien perehdytyskoulutukseen yhdenvertaisuusosio, koska sellainen koulutuksesta kokonaan puuttui. Osion sisältö oli tarkoitus kehittää sellaiseksi, että osallistujat saisivat riittävästi yhdenvertaisuustietoa ja -tietoisuutta toimia VALMA- luokissa yhdenvertaisesti ja jakaa yhdenvertaisuustietoutta mahdollisesti myös VALMA- oppilaille. Toisena tavoitteena oli luoda ulkoasultaan selkeä ja toimiva yhdenvertaisuustietoinen coachien työkalupakki.
Kehittämistyö aloitettiin Webropol-kyselyllä. Muita kehittämismenetelmiä olivat Taidot elämään- hankkeen ja Lasten ja nuorten säätiön toiminnan havainnoiminen, coachien antamien koulutuspalautteiden ja valmennusraporttejen tutkiminen sekä keskustelut muutaman coachin ja Taidot elämään- hankkeen kehittäjän Anna-Maija Lahtisen kanssa. Coachien työkalupakin harjoitukset käytiin läpi yksitellen, ulkoasua selkeytettiin ja harjoitukset päivitettiin yhdenvertaisuustietoiseksi. Koronapandemiasta johtuvaan etätyöskentelyyn kehitettiin aivan uusia harjoituksia ja vanhoja muokattiin sopiviksi etäohjaukseen. Jos Taidot elämään- hankkeen työkalupakki olisi ladattavissa, se olisi arvokas lisämateriaali kaikille nuorten kanssa työskenteleville.
Havainnoinneista kävi ilmi se, että yksilön yhdenvertaisuustietoisuus ei ole itsestään selvyys. Havainnoinnit antoivat tärkeää tietoa siitä, miten coachit, dreamsterit, opettajat ja taiteilijaohjaajat toimivat lähi- ja etäohjauksessa. Havaintojen avulla voidaan kehittää lisäkoulutuksia, jotta toiminta olisi yhdenvertaista. Koska coachien koulutuspalautteista kävi ilmi, ettei kaikkien mielestä perehdytyskoulutuksen yhdenvertaisuusosio ollut tarpeellinen, kehittäisin sitä edelleen. Yhdenvertaisuusajattelu pitäisi pystyä käynnistämään kohderyhmälle räätälöidyn asiasisällön ja harjoitusten avulla.
Se, miten tärkeänä yhdenvertaisuutta pitää tai mitkä asiat ylipäänsä liittää siihen, riippuu yksilön omasta asenteesta, henkilöhistoriasta ja perhetaustasta. Yhdenvertaisuustietoisuus on taito, jota pitää jatkuvasti harjoittaa ja reflektoida. Jokainen meistä voi toimia yhdenvertaisemman maailman puolesta. Pienikin teko yhtenvertaisuuden puolesta on iso teko.