Poikkeusolojen vaikutukset ammatillisen toisen asteen opettajan työhyvinvointiin
Kurkinen, Maire (2021)
Kurkinen, Maire
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189130
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Koronapandemia nosti esille moninaisia vaikutuksia myös työelämään. Opetusjärjestelyjen muutosten vaikutukset tarjosivat mielenkiintoisen aiheen opinnäytetyölle. Aiheena olivat poikkeusolojen vaikutukset ammatillisen toisen asteen opettajien työhyvinvointiin. Tavoitteena oli kartoittaa niitä kokemuksia ja tunteita, joita poikkeavat olosuhteet ovat nostaneet pinnalle. Työhyvinvoinnin kehittämisen näkökulmasta tutkittiin tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet työssäjaksamiseen poikkeusolojen aikana.
Tutkimus pohjautui tietoperustaan, jossa käsiteltiin poikkeusoloja, etätyötä, tunteita ja työhyvinvoinnin johtamista. Aineisto hankittiin Facebookissa Webropol-kyselyillä. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Esitutkimuksen (T1) tuloksia käytettiin seuraavan laajemman kyselyn (T2) laatimiseen.
Tulokset osoittivat, että työhyvinvointi on hyvin yksilöllinen ja moniulotteinen kokemusten ja tunteiden vyyhti, johon vaikuttavat niin fyysiset, psyykkiset kuin sosiaalisetkin tekijät. Vastaajien kokemukset poikkeusolojen vaikutuksista työhyvinvointiin olivat hyvin erilaisia. Olennaisimpia työssä onnistumisen tekijöitä olivat vahvan ammatillisen osaamisen lisäksi sopeutuminen muuttuviin ja yllättäviin tilanteisiin sekä kyky organisoida ja johtaa omaa työtä. Työmatkojen puuttuminen koettiin positiivisimpana muutoksena. Vastaavasti suuri työmäärä koettiin negatiivisimpana tekijänä poikkeusoloja tarkasteltaessa.
Tutkimus antaa tietoa työhyvinvoinnin kehittämiseksi sekä opettajien oman että organisaatioiden resilienssin kehittämiseksi tulevia kriisi- ja poikkeustilanteita ennakoiden. Abstract
The coronavirus pandemic highlighted several impacts on working life. The effects of changes in teaching arrangements provided an interesting topic for the thesis. The topic was the impact of the exceptional circumstances on the well-being of vocational secondary teachers at work. The aim was to map out the experiences and emotions that have been elevated to the surface by abnormal circumstances. From the point of view of developing well-being at work, factors that have influenced job-related employment during exceptional circumstances were studied.
The study was based on a knowledge base on emergency conditions, teleworking, emotions, and the management of well-being at work. The material was obtained on Facebook via Webropol surveys. Both qualitative and quantitative methods were used in the study. The results of the preliminary study (T1) were used for the next broader survey (T2).
The results showed that well-being at work is an individual and multidimensional tangle of experiences and emotions, influenced by physical, mental, and social factors. The respondents' experiences of the effects of exceptional circumstances on well-being at work were very different. In addition to strong professional skills, the most important factors for success in the work were adapting to changing and unexpected situations and the ability to organize and manage one's own work. The absence of business trips was the most positive change. Similarly, a large amount of work was perceived as the most negative factor when considering exceptional circumstances.
The study provides information for the development of welfare at work, in anticipation of future crisis situations, to develop the resilience of both teachers and organizations.
Koronapandemia nosti esille moninaisia vaikutuksia myös työelämään. Opetusjärjestelyjen muutosten vaikutukset tarjosivat mielenkiintoisen aiheen opinnäytetyölle. Aiheena olivat poikkeusolojen vaikutukset ammatillisen toisen asteen opettajien työhyvinvointiin. Tavoitteena oli kartoittaa niitä kokemuksia ja tunteita, joita poikkeavat olosuhteet ovat nostaneet pinnalle. Työhyvinvoinnin kehittämisen näkökulmasta tutkittiin tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet työssäjaksamiseen poikkeusolojen aikana.
Tutkimus pohjautui tietoperustaan, jossa käsiteltiin poikkeusoloja, etätyötä, tunteita ja työhyvinvoinnin johtamista. Aineisto hankittiin Facebookissa Webropol-kyselyillä. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Esitutkimuksen (T1) tuloksia käytettiin seuraavan laajemman kyselyn (T2) laatimiseen.
Tulokset osoittivat, että työhyvinvointi on hyvin yksilöllinen ja moniulotteinen kokemusten ja tunteiden vyyhti, johon vaikuttavat niin fyysiset, psyykkiset kuin sosiaalisetkin tekijät. Vastaajien kokemukset poikkeusolojen vaikutuksista työhyvinvointiin olivat hyvin erilaisia. Olennaisimpia työssä onnistumisen tekijöitä olivat vahvan ammatillisen osaamisen lisäksi sopeutuminen muuttuviin ja yllättäviin tilanteisiin sekä kyky organisoida ja johtaa omaa työtä. Työmatkojen puuttuminen koettiin positiivisimpana muutoksena. Vastaavasti suuri työmäärä koettiin negatiivisimpana tekijänä poikkeusoloja tarkasteltaessa.
Tutkimus antaa tietoa työhyvinvoinnin kehittämiseksi sekä opettajien oman että organisaatioiden resilienssin kehittämiseksi tulevia kriisi- ja poikkeustilanteita ennakoiden.
The coronavirus pandemic highlighted several impacts on working life. The effects of changes in teaching arrangements provided an interesting topic for the thesis. The topic was the impact of the exceptional circumstances on the well-being of vocational secondary teachers at work. The aim was to map out the experiences and emotions that have been elevated to the surface by abnormal circumstances. From the point of view of developing well-being at work, factors that have influenced job-related employment during exceptional circumstances were studied.
The study was based on a knowledge base on emergency conditions, teleworking, emotions, and the management of well-being at work. The material was obtained on Facebook via Webropol surveys. Both qualitative and quantitative methods were used in the study. The results of the preliminary study (T1) were used for the next broader survey (T2).
The results showed that well-being at work is an individual and multidimensional tangle of experiences and emotions, influenced by physical, mental, and social factors. The respondents' experiences of the effects of exceptional circumstances on well-being at work were very different. In addition to strong professional skills, the most important factors for success in the work were adapting to changing and unexpected situations and the ability to organize and manage one's own work. The absence of business trips was the most positive change. Similarly, a large amount of work was perceived as the most negative factor when considering exceptional circumstances.
The study provides information for the development of welfare at work, in anticipation of future crisis situations, to develop the resilience of both teachers and organizations.