Indie-peliprojektin julkaiseminen
Viiri, Jesse (2021)
Viiri, Jesse
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110368
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Indie-peliprojektin julkaisua. Tavoitteena oli vertailla eri julkaisualustoja, ottaa huomioon lisenssien tyypit, tarkkailla julkaisuprosessin etenemistä sekä tutkia pelin ylläpitoa, kuten päivityksiä.
Työn tavoitteena oli saada enemmän ihmisiä kiinnostumaan pelialasta sekä julkaisemaan omia projektejaan muille näkyville. Työstäni on myös hyötyä toimeksiantajalleni eli FrostBit-laboratoriolle sen omia tulevia projekteja varten, mikäli se lähtee julkaisemaan niitä.
Opinnäytetyö sivuaa hieman Nation’s Man -peliprojektiamme, jossa olivat osallisina Henri Laaksonen, Aleksi Narkilahti ja Aki Pikkupeura. Tietoperusta koostui aiemmasta kokemuksesta eri pelien modifikaatioiden tekemisessä. Kokemuksen avulla on kehittynyt osaamista lisenssien ja tekijänoikeuslakien huomioimisesta.
Opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksellisena opinnäytetyönä eli on käytetty eri internet-lähteitä, joiden avulla oli selvitetty mitä pelin julkaisuprosessi ja pelin ylläpito pitää sisällään. Näitä käydään läpi tarkemmin teoriaosuudessa.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi tutkielma yleisimmistä asioista, joita täytyy ottaa huomioon, kun peliä lähdetään julkaisemaan. Tutkielmasta käyvät ilmi julkaisuprosessin vaiheet ja mitä vaaditaan, että vaihe on suoritettu ja voidaan siirtyä seuraavaan. Yleisimmät julkaisualustat käytiin läpi: selvityksestä käy ilmi mitä jokainen alusta vaatii, että peli julkaistaan alustan avulla. Lopuksi käytiin läpi oikeudelliset ja lisenssiasiat, jotka tulee huomioida, mikäli pelissä käyttää jonkun muun luomaa materiaalia.
Työn tavoitteena oli saada enemmän ihmisiä kiinnostumaan pelialasta sekä julkaisemaan omia projektejaan muille näkyville. Työstäni on myös hyötyä toimeksiantajalleni eli FrostBit-laboratoriolle sen omia tulevia projekteja varten, mikäli se lähtee julkaisemaan niitä.
Opinnäytetyö sivuaa hieman Nation’s Man -peliprojektiamme, jossa olivat osallisina Henri Laaksonen, Aleksi Narkilahti ja Aki Pikkupeura. Tietoperusta koostui aiemmasta kokemuksesta eri pelien modifikaatioiden tekemisessä. Kokemuksen avulla on kehittynyt osaamista lisenssien ja tekijänoikeuslakien huomioimisesta.
Opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksellisena opinnäytetyönä eli on käytetty eri internet-lähteitä, joiden avulla oli selvitetty mitä pelin julkaisuprosessi ja pelin ylläpito pitää sisällään. Näitä käydään läpi tarkemmin teoriaosuudessa.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi tutkielma yleisimmistä asioista, joita täytyy ottaa huomioon, kun peliä lähdetään julkaisemaan. Tutkielmasta käyvät ilmi julkaisuprosessin vaiheet ja mitä vaaditaan, että vaihe on suoritettu ja voidaan siirtyä seuraavaan. Yleisimmät julkaisualustat käytiin läpi: selvityksestä käy ilmi mitä jokainen alusta vaatii, että peli julkaistaan alustan avulla. Lopuksi käytiin läpi oikeudelliset ja lisenssiasiat, jotka tulee huomioida, mikäli pelissä käyttää jonkun muun luomaa materiaalia.