Hur marknadsför sig små skönhetssalonger på sociala kanaler? : En kvalitativ studie bland små skönhetsföretag i Dickursby.
Laukkanen, Pinja (2021)
Laukkanen, Pinja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052310543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052310543
Tiivistelmä
Hur marknadsför sig små skönhetssalonger på sociala kanaler? En kvalitativ studie bland små skönhetsföretag i Dickursby. Syftet med detta arbete var att ta reda på hur små skönhetsföretag i Dickursby-området marknadsför sig på sociala kanaler. Tanken var också att jämföra hur dessa olika företagens marknadsföring skiljer sig, beroende på vilka sociala kanaler de använder. Forskningsfrågan för arbetet blev därför: Hur marknadsför sig små skönhetsföretag på sociala kanaler? Arbetet avgränsades till att undersöka hur små skönhetsföretag (inkluderar frisörsalonger) i Dickursby, som alltså inte är en del av någon kedja, marknadsför sig på Instagram och/eller en egen webbsida. Teoridelen bestod av klassiska marknadsföringsteorier och ramverk, samt teorier om digital marknadsföring och marknadsföring på Instagram. För utföring av undersökningen valdes kvalitativ metod i form av intervjuer. Respondenterna valdes ut från Instagram och internet. Antalet respondenter som intervjuades var 12 stycken. Svaren framställdes i form av tabeller, figurer och användning av kvalitativ innehållsanalys. Hälften av alla respondenter använder alla tre sociala kanaler som ingick i denna undersökning (Instagram, Facebook och egen webbsida). De fyra respondenter som saknar www-sida använder ändå både Instagram och Facebook. Användningen av sociala medierna Instagram och Facebook förekommer oftare jämfört med användningen av en egen webbsida. Trots den ökade användningen av sociala medier både bland företag och konsumenter, anser majoriteten ändå att en egen webbsida fortfarande är nödvändig. Alla respondenter var relativt nöjda med sin nuvarande marknadsföringsinsats. För att få en bättre uppfattning om små skönhetsföretagens marknadsföring på sociala kanaler, hade ett högre antal respondenter varit bra. Då hade man kunnat göra mera jämförelser och därmed få en djupare förståelse om ämnet.