Hääpalvelun kehittäminen markkinakartoituksen pohjalta
Välimaa, Riikka; Tenhunen, Saara-Kaisa (2012)
Välimaa, Riikka
Tenhunen, Saara-Kaisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616451
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinakartoituksen pohjalta hääsuunnittelupalvelu. Kartoituksen tavoitteena oli selvittää, minkälaiselle hääpalvelulle Suomessa on kysyntää. Kartoituksella haluttiin myös saada käsitystä siitä, mikä on suomalaisten käsitys nykyään olemassa olevista hääsuunnittelupalveluista, ja vastaako niiden palvelutarjonta ihmisten tarpeita. Kvantitatiivisena internetkyselynä tehty kartoitus toteutettiin heinäkuussa 2012.
Noin kahdessa viikossa vastauksia kyselyyn saatiin 67 kappaletta. Vähäisen vastausmäärän vuoksi tuloksia ei voi liioin yleistää, mutta jo näistä vastauksista on nähtävissä selkeitäkin suuntia siitä, mitä ihmiset ajattelevat hääsuunnittelupalveluista: Ihmiset käyttäisivät mielellään häiden suunnittelussa, etenkin yritysten kartoitus- ja kilpailutusvaiheessa, ulkopuolisen apua, mutta he eivät halua maksaa siitä. Kyselyn vastausten pohjalta liiketoimintamallien ja Suomen häiden kehitystä teoriapohjana käyttäen kehitettiin uusi internetpohjainen hääpalvelu, joka on morsiuspareille maksuton ja joka tuo uudella tavalla morsiusparit ja palveluntarjoajat yhteen.
Opinnäytetyön valmistumisen jälkeen keskitymme liikeideamme hiomiseen edelleen, jonka jälkeen laadimme liiketoimintasuunnitelman markkinointisuunnitelmineen. Pohdimme myös, tulemmeko toteuttamaan palvelumme osuuskunnassa, jossa nyt olemme jäseninä, vai perustammeko palvelua varten uuden yrityksen.
Noin kahdessa viikossa vastauksia kyselyyn saatiin 67 kappaletta. Vähäisen vastausmäärän vuoksi tuloksia ei voi liioin yleistää, mutta jo näistä vastauksista on nähtävissä selkeitäkin suuntia siitä, mitä ihmiset ajattelevat hääsuunnittelupalveluista: Ihmiset käyttäisivät mielellään häiden suunnittelussa, etenkin yritysten kartoitus- ja kilpailutusvaiheessa, ulkopuolisen apua, mutta he eivät halua maksaa siitä. Kyselyn vastausten pohjalta liiketoimintamallien ja Suomen häiden kehitystä teoriapohjana käyttäen kehitettiin uusi internetpohjainen hääpalvelu, joka on morsiuspareille maksuton ja joka tuo uudella tavalla morsiusparit ja palveluntarjoajat yhteen.
Opinnäytetyön valmistumisen jälkeen keskitymme liikeideamme hiomiseen edelleen, jonka jälkeen laadimme liiketoimintasuunnitelman markkinointisuunnitelmineen. Pohdimme myös, tulemmeko toteuttamaan palvelumme osuuskunnassa, jossa nyt olemme jäseninä, vai perustammeko palvelua varten uuden yrityksen.