Alle kouluikäisen lapsen ohjaus suuhygienistin vastaanotolla
Koivistoinen, Riikka; Koskinen, Nina (2021)
Koivistoinen, Riikka
Koskinen, Nina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110359
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella alle kouluikäisen lapsipotilaan ohjausta suuhygienistin vastaanotolla ja siinä esiintyviä mahdollisia haasteita. Tavoitteena oli koota aiheesta tutkittua tietoa, jota olisi mahdollista hyödyntää työelämässä sekä Metropolian suuhygienistiopiskelijat suunhoidon opetusklinikalla. Tutkimuskysymyksemme olivat; miten lasipotilasta ohjataan suuhygienistin vastaanotolla ja mitkä ovat lapsipotilaan ohjauksen haasteet?
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhakuun käytimme Medic, Google Scholar, Cochrane ja Wiley Online Library -tietokantoja. Hakusanat kuvasivat tutkimuskysymyksiä, hakukieleksi valitsimme englannin ja suomen. Opinnäytetyön aineistoksi valikoitui kansainvälisiä ja pohjoismaalaisia tutkimuksia. Aineisto analysoitiin deduktiivista sisällönanalyysia käyttäen.
Vanhemmilla on vastuu lapsensa hyvien suun omahoidon tottumusten kehittymiselle, sillä suun terveystottumusten opettelu tapahtuu pääasiassa aina kotona. Vanhempien omat suunhoidon tottumukset heijastuvat usein myös lapsen tuleviin tapoihin. Lapsen ensimmäisinä vuosina myös terveydenhuollon ammattilaisilla on tärkeä rooli olla osana suun terveystottumusten kehittymisessä.
Suuhygienistin tulee osata kohdata työssään erilaisista taustoista tulevia perheitä ja lapsia. Lapsi ei ole koskaan yksin vastaanotolla, vaan suun terveydenhoitotyö koskettaa koko perhettä. Tärkeimmiksi asioiksi opinnäytetyössämme nousi lapsen yksilöllisen kehityksen huomioiminen, lapsen empaattinen kohtaaminen, hammashoitopelon huomiointi ja eri kulttuuritaustoista tulevien perheiden ja lasten ohjaaminen. Tärkeää on tavoittaa perheet mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja luoda myönteinen ja luottavainen suhde suun terveydenhuoltoon. Perheen ensikäynti suuhygienistin vastaanotolla voikin olla monesti hyvin ratkaiseva käynti.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhakuun käytimme Medic, Google Scholar, Cochrane ja Wiley Online Library -tietokantoja. Hakusanat kuvasivat tutkimuskysymyksiä, hakukieleksi valitsimme englannin ja suomen. Opinnäytetyön aineistoksi valikoitui kansainvälisiä ja pohjoismaalaisia tutkimuksia. Aineisto analysoitiin deduktiivista sisällönanalyysia käyttäen.
Vanhemmilla on vastuu lapsensa hyvien suun omahoidon tottumusten kehittymiselle, sillä suun terveystottumusten opettelu tapahtuu pääasiassa aina kotona. Vanhempien omat suunhoidon tottumukset heijastuvat usein myös lapsen tuleviin tapoihin. Lapsen ensimmäisinä vuosina myös terveydenhuollon ammattilaisilla on tärkeä rooli olla osana suun terveystottumusten kehittymisessä.
Suuhygienistin tulee osata kohdata työssään erilaisista taustoista tulevia perheitä ja lapsia. Lapsi ei ole koskaan yksin vastaanotolla, vaan suun terveydenhoitotyö koskettaa koko perhettä. Tärkeimmiksi asioiksi opinnäytetyössämme nousi lapsen yksilöllisen kehityksen huomioiminen, lapsen empaattinen kohtaaminen, hammashoitopelon huomiointi ja eri kulttuuritaustoista tulevien perheiden ja lasten ohjaaminen. Tärkeää on tavoittaa perheet mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja luoda myönteinen ja luottavainen suhde suun terveydenhuoltoon. Perheen ensikäynti suuhygienistin vastaanotolla voikin olla monesti hyvin ratkaiseva käynti.