Piirretyn näköinen 3D-pelihahmo : Millä tekniikoilla 3D-hahmo saadaan näyttämään 2D:nä tuotetulta Unreal Engine 4:ssä?
Engholm, Jimi (2021)
Engholm, Jimi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110271
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään projektiosuutta 3D-hahmon luomisprosessista tyylillä, jolla sen saa näyttämään 2D-hahmolta pelimoottorissa, sekä teoriaa kolmi- ja kaksiulotteisen grafiikan luomisen tekniikoiden heikkouksista, vahvuuksista ja yhdistelmistä. Opinnäytetyö olettaa lukijan tietävän perusasiat 3D-työskentelystä mallinnuksen, teksturoinnin, rigaamisen ja animoinnin alueilla. Pelimoottorin ja pelisuunnittelun teknisiä asioita opinnäytetyössä ei juuri käydä konkreettisesti läpi, mutta niitä pohditaan suhteessa aiheena olevan visuaalisen tyylin luomiseen. Tavoitteena on saada ainakin yksi toimiva työprosessi selville projektiosuuden aiheena olevan tyylin aikaansaamiseksi sekä ymmärtää, mitä aihealueita tulisi tutkia vielä lisää lopputuloksen parantamiseksi. Työn lopputuloksena on onnistunut pelihahmo, jota voisi animoida ja käyttää pelaajahahmona Unreal Engine -pelimoottorissa. Työn aikana selviää myös, kuinka tärkeää artistisen näkemyksen toteutuksen kannalta on tietää, miten suuri osa toivotusta kuvasta voidaan tuottaa tietokoneen laskelmilla ja miten suuri osa on pakko tehdä taiteilijan käsityöllä, riippuen projektin tarpeista.