Oppimismentorointi Valtiovarainministeriön työntekijöiden tukena
Nieminen, Anni (2021)
Nieminen, Anni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010144
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten oppimismentorointi toimii käytännössä ja minkälaisia kokemuksia osallistujat saivat. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Valtiovarainministeriön ja valtiovarainministeriön virkamiesten kanssa, jotka osallistuivat tähän oppimismentorointi-hankkeeseen ja siihen kuuluviin valmennuksiin.
Hankkeeseen osallistui Valtiovarainministeriön lisäksi neljä virastoa, mutta viitekehyksessä keskityttiin ainoastaan valtiovarainministeriön työntekijöiden kokemuksiin ja siihen, miten oppimismentorointi voitaisiin toteuttaa työelämän tukena heidän näkökulmastansa. Oppimismentorointi-hankkeen toteutti Sosped-säätiö yhteistyössä Valtionkonttorin kanssa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin mentorointiin liittyviä menetelmiä ja sitä, mitä mentorointi on. Mentorointiin liittyy myös vahvasti valmentava mentorointi, jota käsiteltiin teoriaosuudessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastatteluja, jotka toteutettiin Valtiovarainministeriön virkamiesten kanssa. Nämä henkilöt osallistuivat hankkeeseen ja olivat aktiivisesti mukana valmennuksissa. Haastattelujen avulla pyrittiin selvittämään, miten tämä hanke ja valmennukset toteutuvat ja minkälaisia kokemuksia Valtiovarainministeriön virkamiehet tästä saivat. Lisäksi virkamiesten näkemykset valmennuksen tulevaisuudesta näkyivät haastattelun vastauksista.
Haastattelujen vastauksista selvisi, että suurin osa valmennukseen osallistuneista koki valmennuksen hyödylliseksi ja työntekijät näkivät, että tätä voitaisiin jatkossakin toteuttaa Valtiovarainministeriössä. Vastauksista kävi ilmi myös, että virkamiehet oppivat uutta valmennuksen myötä ja haluavat hyödyntää oppeja käytännön työtehtävissä tulevaisuudessa.
Hankkeeseen osallistui Valtiovarainministeriön lisäksi neljä virastoa, mutta viitekehyksessä keskityttiin ainoastaan valtiovarainministeriön työntekijöiden kokemuksiin ja siihen, miten oppimismentorointi voitaisiin toteuttaa työelämän tukena heidän näkökulmastansa. Oppimismentorointi-hankkeen toteutti Sosped-säätiö yhteistyössä Valtionkonttorin kanssa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin mentorointiin liittyviä menetelmiä ja sitä, mitä mentorointi on. Mentorointiin liittyy myös vahvasti valmentava mentorointi, jota käsiteltiin teoriaosuudessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastatteluja, jotka toteutettiin Valtiovarainministeriön virkamiesten kanssa. Nämä henkilöt osallistuivat hankkeeseen ja olivat aktiivisesti mukana valmennuksissa. Haastattelujen avulla pyrittiin selvittämään, miten tämä hanke ja valmennukset toteutuvat ja minkälaisia kokemuksia Valtiovarainministeriön virkamiehet tästä saivat. Lisäksi virkamiesten näkemykset valmennuksen tulevaisuudesta näkyivät haastattelun vastauksista.
Haastattelujen vastauksista selvisi, että suurin osa valmennukseen osallistuneista koki valmennuksen hyödylliseksi ja työntekijät näkivät, että tätä voitaisiin jatkossakin toteuttaa Valtiovarainministeriössä. Vastauksista kävi ilmi myös, että virkamiehet oppivat uutta valmennuksen myötä ja haluavat hyödyntää oppeja käytännön työtehtävissä tulevaisuudessa.