Asiakaspalvelusta myyntipalveluksi : Asiakkaiden proaktiivinen kontaktointi asiakasuskollisuuden varmistamiseksi ja myyntipalvelun prosessien kehittäminen
Helevä, Tuija (2021)
Helevä, Tuija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209576
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehityshankkeena yritykselle nimeltä Vapo Oy. Tavoitteena oli kehittää myyntipalvelutiimin työkaluja ja työskentelytapoja ennakoivan (proaktiivisen) myyntityön mahdollistamiseksi sekä asiakasuskollisuuden ja asiakastyytyväisyyden varmistamiseksi. Kehitystehtävä toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Kehitystehtävän teoreettinen viitekehys käsitteli myyntiä, myynnin kehittämistä, asiakasuskollisuutta, asiakastyytyväisyyttä, palvelun mittaamista ja asiakastyytyväisyyden mittaamista
Kehityshankkeen tiedonkeruumenetelminä olivat havainnot, analyysit, työpajat, haastattelut ja teoreettinen viitekehys. Haastatteluja ja työpajoja pidettiin myyntijohtajan, myyntitiimin jäsenten sekä CRM-, ERP- ja Power BI -asiantuntijoiden kanssa. Haastattelujen tarkoituksena oli saada tilannekuva nykyisistä käytännöistä ja ihmisten näkemyksistä siitä, miten heidän mielestään prosessia tulisi kehittää. Haastatteluista ja työpajoista saatuja tietoja käytettiin luomaan yhteinen käsitys kehitystarpeista. Haastatteluista ei tehty äänitteitä tai litterointeja, vaan jokaisesta haastattelusta kirjoitettiin muistiinpanot.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi uusi työkalu helpottamaan asiakkaiden kontaktointia ja uusi prosessi proaktiiviseen myyntiin. Projektissa otettiin käyttöön puheluiden koodaus, jotta voidaan raportoida asiakaskontaktointien ja myynnin onnistumista. Reaaliaikaisemman asiakastyytyväisyyden mittaamiseen ja asiakaspalautteiden saamiseen luotiin myös uusi prosessi. Asiakastyytyväisyyskyselyjen vastausten mukaan asiakkaat ovat tyytyväisiä asiakaspalveluun ja asiakkaat antoivat verkkokaupan toimintaan, tuotteen laatuun ja logistiikkaan palautteita.
Kehityshankkeen tiedonkeruumenetelminä olivat havainnot, analyysit, työpajat, haastattelut ja teoreettinen viitekehys. Haastatteluja ja työpajoja pidettiin myyntijohtajan, myyntitiimin jäsenten sekä CRM-, ERP- ja Power BI -asiantuntijoiden kanssa. Haastattelujen tarkoituksena oli saada tilannekuva nykyisistä käytännöistä ja ihmisten näkemyksistä siitä, miten heidän mielestään prosessia tulisi kehittää. Haastatteluista ja työpajoista saatuja tietoja käytettiin luomaan yhteinen käsitys kehitystarpeista. Haastatteluista ei tehty äänitteitä tai litterointeja, vaan jokaisesta haastattelusta kirjoitettiin muistiinpanot.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi uusi työkalu helpottamaan asiakkaiden kontaktointia ja uusi prosessi proaktiiviseen myyntiin. Projektissa otettiin käyttöön puheluiden koodaus, jotta voidaan raportoida asiakaskontaktointien ja myynnin onnistumista. Reaaliaikaisemman asiakastyytyväisyyden mittaamiseen ja asiakaspalautteiden saamiseen luotiin myös uusi prosessi. Asiakastyytyväisyyskyselyjen vastausten mukaan asiakkaat ovat tyytyväisiä asiakaspalveluun ja asiakkaat antoivat verkkokaupan toimintaan, tuotteen laatuun ja logistiikkaan palautteita.