Kanta-Hämeen erikoiset nimet ja niiden tarinat : Tarinat matkailualan sisältömarkkinoinnin kehittämisessä
Kyöstilä, Jussi (2021)
Kyöstilä, Jussi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189114
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Kanta-Hämeen erikoiset paikannimet, tarinat nimien takaa ja tutkia miten kerättyjä tarinoita voidaan hyödyntää Kanta-Hämeen alueen matkailumarkkinoinnissa. Opinnäytetyön tilaajana toimii Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksikön VIKKE – Virtuaalinen kulttuurimatkailu Kanta-Hämeessä- hanke.
Työ sisältää teoreettisen ja tutkimuksellisen osuuden. Työn teoriaosuudessa esitellään keskeiset käsitteet tarinankerronta, sisältömarkkinointi ja tarinallistaminen. Lisäksi pohditaan sitä, miten tarinankerrontaa voidaan hyödyntää liiketaloudellisesta näkökulmasta ja esitellään myös sisältömarkkinoinnin ja tarinallistamisen kanavia.
Työ on toiminnallinen ja siinä käytetään pääosin laadullisen tutkimuksen menetelmiä ja tutkimusstrategiana tutkimuksellista kehittämistyötä. Tiedonkeruumenetelminä toimivat haastattelu ja kysely.
Opinnäytetyöhön on kerättynä kaksikymmentä Kanta-Hämeen paikannimeä ja niiden tarinaa sekä laadittu digitaalinen matkailureitti tarinoiden pohjalta. Työhön liittyy myös ajatus Kanta-Hämeen unohdetun menneisyyden ja unohdettujen tarinoiden palauttamisesta takaisin ihmisten mieliin.
Työ sisältää teoreettisen ja tutkimuksellisen osuuden. Työn teoriaosuudessa esitellään keskeiset käsitteet tarinankerronta, sisältömarkkinointi ja tarinallistaminen. Lisäksi pohditaan sitä, miten tarinankerrontaa voidaan hyödyntää liiketaloudellisesta näkökulmasta ja esitellään myös sisältömarkkinoinnin ja tarinallistamisen kanavia.
Työ on toiminnallinen ja siinä käytetään pääosin laadullisen tutkimuksen menetelmiä ja tutkimusstrategiana tutkimuksellista kehittämistyötä. Tiedonkeruumenetelminä toimivat haastattelu ja kysely.
Opinnäytetyöhön on kerättynä kaksikymmentä Kanta-Hämeen paikannimeä ja niiden tarinaa sekä laadittu digitaalinen matkailureitti tarinoiden pohjalta. Työhön liittyy myös ajatus Kanta-Hämeen unohdetun menneisyyden ja unohdettujen tarinoiden palauttamisesta takaisin ihmisten mieliin.