Virtuaalisesti vaikuttava : Virtuaalisen asiakastapahtuman tuotanto & toteutus
Laitala, Maria (2021)
Laitala, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199503
Tiivistelmä
Onnistunut tapahtuma motivoi ja innostaa. Keväällä 2020 tapahtumien merkitys korostui, kun maailmanlaajuisen koronapandemian vuoksi jo suunnittelut asiakastapahtumat peruttiin. Samainen kevät toi tullessaan valtavan digiloikan, jota ei osattu odottaa. Yhtäkkiä webinaarit ja muut verkon välityksellä järjestettävät tapahtumat ovat tulleet meille arkipäiväksi.
Virtuaalitapahtumat ovat opinnäytetyön kirjoitushetkellä ajankohtaisia johtuen maailmanlaajuisesta pandemiasta. Ympäri maailmaa levinneen koronaviruksen vuoksi fyysiset kokoontumiset on joko kielletty kokonaan tai niitä on rajoitettu. Tapahtumien toteuttamiselle piti löytää uusia muotoja. Tutkimuksellisen kehittämistyö tavoitteena oli toteuttaa kohdeyritykselle virtuaalinen hiusnäytös tukemaan uuden hiusmuotikokoelman julkaisua asiakkaille.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana oli kansainvälinen kosmetiikka-alan yritys, joka valmistaa ja jakelee ammattikosmetiikkaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kohdeyritykselle virtuaalinen hiusnäytös sekä auttaa kohdeyritystä tehostamaan tapahtumiin liittyvää markkinointia. Työn tarkoituksena oli myös tuottaa yritykselle tietoa, jonka avulla se voi parantaa valmiuttaan sisällyttää digitaalinen asiakaskokemus osaksi strategiaa.
Tietoperustassa määritellään ensin virtuaalitapahtuman käsitteet, minkä jälkeen perehdytään tapahtumajärjestämisen ja tapahtumamarkkinoinnin teoriaan. Tämän lisäksi käsitellään digitaalista asiakaskokemusta ja sen johtamista.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa kuvataan virtuaalitapahtuman järjestämisen ja tuottamisen prosessi. Prosessin lopputuloksena syntyi ennakkoon kuvattu 90 minuutin mittainen hiusnäytös. Virtuaalitapahtuman markkinoinnissa hyödynnettiin tietoperustasta nousseita havaintoja. Lisäksi siihen pohjattiin myös digitaalisen asiakaskokemuksen suunnittelu ja toteutus.
Tälle opinnäytetyölle luontainen jatkokehitysehdotus olisi konseptoida kohdeyrityksen näytöskokonaisuus, mikä toisi ketteryyttä ja varmuutta tapahtuman järjestämiseen. Lisäksi tarkempi tapahtumamarkkinoinnin tehokkuutta mittaava tutkimus olisi kohdeyritykselle tarpeellinen. Tämä tutkimus antaisi mahdollisuuden seurata tarkemmin tapahtumamarkkinoinnin onnistumista ja vertailun muihin markkinointiviestinnän työkaluihin.
Virtuaalitapahtumat ovat opinnäytetyön kirjoitushetkellä ajankohtaisia johtuen maailmanlaajuisesta pandemiasta. Ympäri maailmaa levinneen koronaviruksen vuoksi fyysiset kokoontumiset on joko kielletty kokonaan tai niitä on rajoitettu. Tapahtumien toteuttamiselle piti löytää uusia muotoja. Tutkimuksellisen kehittämistyö tavoitteena oli toteuttaa kohdeyritykselle virtuaalinen hiusnäytös tukemaan uuden hiusmuotikokoelman julkaisua asiakkaille.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana oli kansainvälinen kosmetiikka-alan yritys, joka valmistaa ja jakelee ammattikosmetiikkaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kohdeyritykselle virtuaalinen hiusnäytös sekä auttaa kohdeyritystä tehostamaan tapahtumiin liittyvää markkinointia. Työn tarkoituksena oli myös tuottaa yritykselle tietoa, jonka avulla se voi parantaa valmiuttaan sisällyttää digitaalinen asiakaskokemus osaksi strategiaa.
Tietoperustassa määritellään ensin virtuaalitapahtuman käsitteet, minkä jälkeen perehdytään tapahtumajärjestämisen ja tapahtumamarkkinoinnin teoriaan. Tämän lisäksi käsitellään digitaalista asiakaskokemusta ja sen johtamista.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa kuvataan virtuaalitapahtuman järjestämisen ja tuottamisen prosessi. Prosessin lopputuloksena syntyi ennakkoon kuvattu 90 minuutin mittainen hiusnäytös. Virtuaalitapahtuman markkinoinnissa hyödynnettiin tietoperustasta nousseita havaintoja. Lisäksi siihen pohjattiin myös digitaalisen asiakaskokemuksen suunnittelu ja toteutus.
Tälle opinnäytetyölle luontainen jatkokehitysehdotus olisi konseptoida kohdeyrityksen näytöskokonaisuus, mikä toisi ketteryyttä ja varmuutta tapahtuman järjestämiseen. Lisäksi tarkempi tapahtumamarkkinoinnin tehokkuutta mittaava tutkimus olisi kohdeyritykselle tarpeellinen. Tämä tutkimus antaisi mahdollisuuden seurata tarkemmin tapahtumamarkkinoinnin onnistumista ja vertailun muihin markkinointiviestinnän työkaluihin.