Ääniefektien tuottaminen tietokonepeliin : Jääkiekkopelin ääniefektit
Seilonen, Antti (2021)
Seilonen, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209574
Tiivistelmä
Peliala on nykyään yksi tuottoisampia viihdeteollisuuden aloja. Pelien digitaalinen myynti on mahdollistanut alan nopean kasvun, minkä takia siitä on tullut jopa elokuvia tuottoisampi osa viihdeteollisuutta. Äänisuunnittelu on tärkeä osa pelien teossa. Pelikehittäjät ovatkin valmiita panostamaan ääniin ja musiikkiin huomattavia summia, sillä ne ovat tärkeä osa pelin identiteettiä, jolla pelikokemuksesta luodaan miellyttävä ja erotutaan kilpailijoiden tuotteista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa ääniefektit oululaisen Super God pelistudion jääkiekkoaiheiseen tietokonepeliin. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös oppia äänityöskentelyä peliprojektissa, sillä pelit ovat aina olleet itselleni tärkeä harrastus ja tämä toimeksianto oli todella mielenkiintoinen.
Tietoperustana käsiteltiin yleistä tietoa analogisesta sekä digitaalisesta äänestä. Tämän jälkeen opinnäytetyössä käytiin läpi työn kannalta tärkeitä asioita äänen teoriasta ja siitä, mitä digitaali-nen ääni on. Työn tietoperustana käytettiin myös erityisesti pelikehitykseen ja äänitykseen kes-kittyviä lähdemateriaaleja.
Varsinainen työ toteutettiin suunnittelemalla ja toteuttamalla viimeistellyt ääniefektit peliin. Tähän kuului efektien äänittäminen ja äänen muokkaus haluttuun muotoon digitaalisesti. Vaikka peliin totutettiin myös musiikkia, tämä opinnäytetyö keskittyi vain ääniefektien tuotantoprosessin vai-heisiin. Opinnäytetyössä käydään läpi mahdollista toimintatapaa ääniefektien toteuttamisesta alusta loppuun.
Joitakin asioita on otettava huomioon äänisuunnittelussa ja tämä opinnäytetyö keskittyy noista asioista yleisimpiin. Hyvien ääniefektien toteuttaminen ei ole kiinni pelkästään laitteistosta ja budjetista. Kekseliäs äänisuunnittelija voikin jäljitellä haluamiaan ääniä juuri haluamallaan tavalla, mikä johtaa parempiin lopputuloksiin kuin halutun äänen suoran äänittämisen yrittäminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa ääniefektit oululaisen Super God pelistudion jääkiekkoaiheiseen tietokonepeliin. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös oppia äänityöskentelyä peliprojektissa, sillä pelit ovat aina olleet itselleni tärkeä harrastus ja tämä toimeksianto oli todella mielenkiintoinen.
Tietoperustana käsiteltiin yleistä tietoa analogisesta sekä digitaalisesta äänestä. Tämän jälkeen opinnäytetyössä käytiin läpi työn kannalta tärkeitä asioita äänen teoriasta ja siitä, mitä digitaali-nen ääni on. Työn tietoperustana käytettiin myös erityisesti pelikehitykseen ja äänitykseen kes-kittyviä lähdemateriaaleja.
Varsinainen työ toteutettiin suunnittelemalla ja toteuttamalla viimeistellyt ääniefektit peliin. Tähän kuului efektien äänittäminen ja äänen muokkaus haluttuun muotoon digitaalisesti. Vaikka peliin totutettiin myös musiikkia, tämä opinnäytetyö keskittyi vain ääniefektien tuotantoprosessin vai-heisiin. Opinnäytetyössä käydään läpi mahdollista toimintatapaa ääniefektien toteuttamisesta alusta loppuun.
Joitakin asioita on otettava huomioon äänisuunnittelussa ja tämä opinnäytetyö keskittyy noista asioista yleisimpiin. Hyvien ääniefektien toteuttaminen ei ole kiinni pelkästään laitteistosta ja budjetista. Kekseliäs äänisuunnittelija voikin jäljitellä haluamiaan ääniä juuri haluamallaan tavalla, mikä johtaa parempiin lopputuloksiin kuin halutun äänen suoran äänittämisen yrittäminen.