Vuokravälitys hallinnointipalvelun kehittäminen : OP Koti Lounaismaa Oy
Moberg, Eetu (2021)
Moberg, Eetu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199361
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajan pilotoimaa vuokravälityksen hallinnointipalvelua asiakkaiden tarpeiden mukaisesti kuitenkin niin, että se samalla pysyy kannattavana yritykselle. Toimeksiantajana opinnäytetyölleni toimi OP Koti Lounaismaa Oy. Sijoitusasuntojen kysynnän kasvaessa sekä ihmisten kasvava trendi vuokraasumisessa loi hyvän lähtökohdan uudenlaiselle hallinnointipalvelun kehittämiselle.
Työn tavoitteeseen pääsemisen vuoksi tutkittiin teoria osuudessa palvelun kehittämisen keinoja. Parhaiten tutkittavan palvelun kehittämisen keinoksi osoittautui palvelumuotoilu. Olennaista hallinnointipalvelun kehittämiselle oli myös selvittää kilpailevien yritysten vastaavia palveluita. Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Valitun kohderyhmän kanssa toteutettiin teemahaastattelut sähköpostitse sekä puhelimitse vallitsevan covid-19 tilanteen vuoksi. Saadun aineiston tulkinta toteutettiin puhtaasti aineistolähtöisesti sisältöanalyysillä.
Tutkimuksen aineistoa kerättiin vuokrasuhteesta vuokranantajien näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää mitä ongelmia vuokranantajat kohtaavat vuokrasuhteen aikana. Aineistoa analysoimalla haastateltavien joukosta yleiseksi ongelmaksi osoittautui arkiset ongelmat, kuten kodinkoneiden rikkoutuminen sekä alku- ja lopputarkastuksien ongelmallisuus. Oli myös huomattavissa, kuinka paljon vuokralainen vaikuttaa vuokrasuhteen kulkuun. Hyvän vuokralaisen kanssa ei kulu turhaa aikaa, maksut tulevat ajalla sekä asunnot pysyvät ehjänä ja siistinä.
Kerätyn aineiston perusteella voitiin todeta, että OP Koti Lounaismaan hallinnointipalvelu vastaa nykyisellä muodollaan pitkälti mitä asiakkaat siltä odottavatkin. Haastatteluista ilmeni myös palvelun muotoja, jotka tulevat varmasti tulevaisuudessa sisältymään palveluun, mutta nykyisillä resursseilla näitä ei voida vielä toteuttaa.
Työn tavoitteeseen pääsemisen vuoksi tutkittiin teoria osuudessa palvelun kehittämisen keinoja. Parhaiten tutkittavan palvelun kehittämisen keinoksi osoittautui palvelumuotoilu. Olennaista hallinnointipalvelun kehittämiselle oli myös selvittää kilpailevien yritysten vastaavia palveluita. Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Valitun kohderyhmän kanssa toteutettiin teemahaastattelut sähköpostitse sekä puhelimitse vallitsevan covid-19 tilanteen vuoksi. Saadun aineiston tulkinta toteutettiin puhtaasti aineistolähtöisesti sisältöanalyysillä.
Tutkimuksen aineistoa kerättiin vuokrasuhteesta vuokranantajien näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää mitä ongelmia vuokranantajat kohtaavat vuokrasuhteen aikana. Aineistoa analysoimalla haastateltavien joukosta yleiseksi ongelmaksi osoittautui arkiset ongelmat, kuten kodinkoneiden rikkoutuminen sekä alku- ja lopputarkastuksien ongelmallisuus. Oli myös huomattavissa, kuinka paljon vuokralainen vaikuttaa vuokrasuhteen kulkuun. Hyvän vuokralaisen kanssa ei kulu turhaa aikaa, maksut tulevat ajalla sekä asunnot pysyvät ehjänä ja siistinä.
Kerätyn aineiston perusteella voitiin todeta, että OP Koti Lounaismaan hallinnointipalvelu vastaa nykyisellä muodollaan pitkälti mitä asiakkaat siltä odottavatkin. Haastatteluista ilmeni myös palvelun muotoja, jotka tulevat varmasti tulevaisuudessa sisältymään palveluun, mutta nykyisillä resursseilla näitä ei voida vielä toteuttaa.