Hotelliaamiaisen kehitysprojekti - Park Hotel Turku
Tammisto, Jussi (2021)
Tammisto, Jussi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118252
Tiivistelmä
Park Hotel Turun vastaanotettua 2020 kesäsesongin aikana suullista palautetta hotellin aamiaisen puutteista erikoisruokavalioiden ja ruokatrendien saralla, päätettiin asiaa alkaa tutkimaan ja etsimään potentiaalisia kehityskohteita hotellin aamiaistuotteeseen. Osana hotellin sisäistä laajempaa kehitystyötä hotellin aamiaistuotetta päätettiin lähteä kehittämään vastaamaan nykyisiä asiakasodotuksia ja tarpeita aamiaisella esiintyvien erikoisruokavalioiden kuten gluteenittomien tuotteiden ja ruokatrendien kuten vegaanisen ruokavalion, lähiruuan, vastuullisuuden ja terveellisyyden teemojen parissa.
Tutkimusta lähdettiin toteuttamaan määrällisellä tutkimusotteella asiakaslähtöisesti verkkopohjaisena kyselytutkimuksena, jotta pystyttäisiin tavoittamaan sekä hotellissa aiemmin vierailleet asiakkaat, että potentiaaliset uudet asiakkaat. Tutkimuksen tavoitteina oli sekä kehittää nykyistä aamiaistuotetta, että houkutella uusia asiakassegmenttejä koronapandemiasta johtuvan majoitusalan vaikean tilanteen takia. Tutkimuksen kyselylomake julkaistiin alkuvuodesta 2021 toimeksiantajan sosiaalisen median resursseja hyödyntäen ja se keräsi 129 vastausta, joista enemmistö edusti hotellille uusien asiakkaiden segmenttiä.
Tuloksissa ilmeni selkeää kiinnostusta ruokatrendien teemoissa hotellin aamiaistarjonnassa erityisesti kotimaisuuden, vastuullisuuden ja terveellisten vaihtoehtojen parissa ja tutkimuskyselyn avoimet vastaukset toivat paljon ideoita potentiaalisille uudistuksille hotellin aamiaistuotteessa. Vegaaninen ruokavalio keräsi myös huomattavan määrän toiveita vastaajien keskuudessa ja gluteenittomillekin löytyi kategorinen kannattajakunta.
Johtopäätöksillä luotiin pienimuotoisia, mutta tehokkaita ratkaisuja vastaamaan tutkimuksen tulosten kartoittamaan tarpeeseen. Olemassa olevasta aamiaiskokonaisuudesta kartoitettiin vähemmän tärkeät elementit ja niitä pyrittiin korvaamaan tulosten mukaisilla ratkaisuilla. Kaikki kehityskohteet eivät myöskään rajoittuneet aamiaistuotteisiin, mutta myös käytännöllisiä ratkaisuja hotelliaamiaisen parantamiseksi kehitettiin.
Tutkimusta lähdettiin toteuttamaan määrällisellä tutkimusotteella asiakaslähtöisesti verkkopohjaisena kyselytutkimuksena, jotta pystyttäisiin tavoittamaan sekä hotellissa aiemmin vierailleet asiakkaat, että potentiaaliset uudet asiakkaat. Tutkimuksen tavoitteina oli sekä kehittää nykyistä aamiaistuotetta, että houkutella uusia asiakassegmenttejä koronapandemiasta johtuvan majoitusalan vaikean tilanteen takia. Tutkimuksen kyselylomake julkaistiin alkuvuodesta 2021 toimeksiantajan sosiaalisen median resursseja hyödyntäen ja se keräsi 129 vastausta, joista enemmistö edusti hotellille uusien asiakkaiden segmenttiä.
Tuloksissa ilmeni selkeää kiinnostusta ruokatrendien teemoissa hotellin aamiaistarjonnassa erityisesti kotimaisuuden, vastuullisuuden ja terveellisten vaihtoehtojen parissa ja tutkimuskyselyn avoimet vastaukset toivat paljon ideoita potentiaalisille uudistuksille hotellin aamiaistuotteessa. Vegaaninen ruokavalio keräsi myös huomattavan määrän toiveita vastaajien keskuudessa ja gluteenittomillekin löytyi kategorinen kannattajakunta.
Johtopäätöksillä luotiin pienimuotoisia, mutta tehokkaita ratkaisuja vastaamaan tutkimuksen tulosten kartoittamaan tarpeeseen. Olemassa olevasta aamiaiskokonaisuudesta kartoitettiin vähemmän tärkeät elementit ja niitä pyrittiin korvaamaan tulosten mukaisilla ratkaisuilla. Kaikki kehityskohteet eivät myöskään rajoittuneet aamiaistuotteisiin, mutta myös käytännöllisiä ratkaisuja hotelliaamiaisen parantamiseksi kehitettiin.