Koulutusmateriaali Bio-Plex 200 -laitteelle QuantiGene-tutkimuksiin
Itkonen, Inka (2021)
Itkonen, Inka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189326
Tiivistelmä
QuantiGene-analyysissä tutkitaan magneettisten mikrohelmien avulla geenien ilmentymistä näytteessä. Menetelmän avulla on mahdollista analysoida näytteestä samanaikaisesti useita eri geenejä. Charles River tuottaa asiakkailleen lääkeaineiden tutkimus- ja tuotekehityspalveluita ja hyödyntää QuantiGene-analyysejä yhtenä tutkimusmenetelmänään. Charles Riverin Kuopion toimipisteessä käytetään QuantiGene-tutkimuksissa näytteiden analysoimiseen Bio-Plex 200 -kuoppalevylukijaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehostaa yrityksen työntekijöiden kouluttamista Bio-Plex 200 -kuoppalevylukijan käyttöön ja QuantiGene-analyysien suoritukseen, sekä parantaa QuantiGene-analyysien laatua pienentämällä laitteen virheellisestä käytöstä aiheutuvien ongelmien mahdollisuutta. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia koulutusmateriaali, jota voidaan hyödyntää työntekijöiden perehdytyksessä.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittu koulutusmateriaali sisältää käyttöohjeen Bio-Plex 200 -kuoppalevylukijalle ja selostuksen QuantiGene-analyysin teoriasta ja sen toteutuksesta. Laadittu selostus on kattava, ja se sisältää myös selvityksen Bio-Plex 200 -kuoppalevylukijan toimintaperiaatteista. Käyttöohje laadittiin siten, että se palvelee käyttäjän tarpeita. Ohjeeseen sisällytettiin vain käyttäjän kannalta olennaiset asiat ja siitä tehtiin mahdollisimman selkeä ja helppolukuinen. Käyttöohjeesta kerättiin kyselylomakkeella palautetta Charles Riverin työntekijöiltä. Saadun palautteen perusteella käyttöohje palvelee käyttäjäänsä ja on selkeä ja riittävän tiivis.
Koulutusmateriaali auttaa työntekijää perehtymään QuantiGene-analyyseihin sekä käyttämään Bio-Plex 200 -kuoppalevylukijaa. Käyttöohje helpottaa laitteen käytön oppimista ja tukee käyttäjää myös perehdytyksen jälkeen, ja voi siten vähentää mahdollisia virheitä. Käyttöohje olisi hyvä vielä testata käytännössä, sillä sitä ei ehditty tehdä tämän opinnäytetyön yhteydessä. Käyttöohjeen käytännön testaus olisi ollut tärkeä tapa löytää ohjeen mahdolliset puutteet ja sillä olisi saatu luotettavasti varmistettua, että ohje toimii käyttötarkoituksessaan. Koulutusmateriaali tulee todennäköisesti päivittymään tulevaisuudessa, kun se on ollut käytössä jo jonkin aikaa. Näin ollen opinnäytetyön tavoitteen saavuttamista voidaan tarkasti arvioida vasta myöhemmin.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittu koulutusmateriaali sisältää käyttöohjeen Bio-Plex 200 -kuoppalevylukijalle ja selostuksen QuantiGene-analyysin teoriasta ja sen toteutuksesta. Laadittu selostus on kattava, ja se sisältää myös selvityksen Bio-Plex 200 -kuoppalevylukijan toimintaperiaatteista. Käyttöohje laadittiin siten, että se palvelee käyttäjän tarpeita. Ohjeeseen sisällytettiin vain käyttäjän kannalta olennaiset asiat ja siitä tehtiin mahdollisimman selkeä ja helppolukuinen. Käyttöohjeesta kerättiin kyselylomakkeella palautetta Charles Riverin työntekijöiltä. Saadun palautteen perusteella käyttöohje palvelee käyttäjäänsä ja on selkeä ja riittävän tiivis.
Koulutusmateriaali auttaa työntekijää perehtymään QuantiGene-analyyseihin sekä käyttämään Bio-Plex 200 -kuoppalevylukijaa. Käyttöohje helpottaa laitteen käytön oppimista ja tukee käyttäjää myös perehdytyksen jälkeen, ja voi siten vähentää mahdollisia virheitä. Käyttöohje olisi hyvä vielä testata käytännössä, sillä sitä ei ehditty tehdä tämän opinnäytetyön yhteydessä. Käyttöohjeen käytännön testaus olisi ollut tärkeä tapa löytää ohjeen mahdolliset puutteet ja sillä olisi saatu luotettavasti varmistettua, että ohje toimii käyttötarkoituksessaan. Koulutusmateriaali tulee todennäköisesti päivittymään tulevaisuudessa, kun se on ollut käytössä jo jonkin aikaa. Näin ollen opinnäytetyön tavoitteen saavuttamista voidaan tarkasti arvioida vasta myöhemmin.