Rainmaker Leijonaliigan uusi koulutusmalli ja käyttöönotto
Harju, Miia-Mari (2021)
Harju, Miia-Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179020
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli rakentaa Leijonaliigaan uusi koulutusmalli ja parantaa rekrytoinnin
sisäistä viestintää. Opinnäytetyö toteutettiin kehitystyönä Rainmaker Oy:lle. Tavoitteena oli
saada kattava uusi koulutusmalli, jota aluepäälliköt voivat hyödyntää uusien myyjien
koulutuksessa sekä saada parempi vuorovaikutus kaupunkien ja rekrytoinnin välille.
Toimeksiantaja halusi luoda uuden ajankohtaisemman koulutusmallin vanhan tilalle. Vanhaa
koulutusmallia ei ollut juurikaan käytetty Leijonaliigassa, ja siksi oli erityisen tärkeää saada
kattava koulutusmalli toimeksiantajalle.
Työssä tarkasteltiin erilaisia ideoita koulutusmallin rakentamiseen ja kyselyillä ja haastatteluilla
haettiin yhtenäisiä ideoita uutta mallia varten. Toiveet otettiin huomioon koulutusmallia varten,
ja opinnäytetyön kirjoittaja muovasi selkeän virtaviivaisen ja visuaalisesti miellyttävän mallin
Leijonaliigaan. Rekrytoinnissa otettiin käyttöön palaverit rekrytoinnin ja kaupunkien välillä ja
pyrittiin siihen, että viestiminen tapahtuisi enemmän puheluiden kuin viestien kautta. Yhteistä
keskustelua rekrytoinnin tarpeista saatiin avattua kaupunkien välillä, ja tämä helpotti viestintää.
Lopputuloksena opinnäytetyössä selvisi, että Rainmaker on luonut kattavan konseptin nuorille
myyjille myyntityön saralle ja koulutus on entistä kattavampi nykypäivänä. Opinnäytetyössä
avattiin myös aluepäälliköiden ja esimiesten toimenkuvia koulutuksen saralla, ja niistä
saatiinkin Leijonaliigassa yhtenäisempiä kuin aikaisemmin. Uusi koulutusmalli on jalkautettu
Leijonaliigaan, ja uusia myyjiä on koulutettu sen pohjalta onnistuneesti.
sisäistä viestintää. Opinnäytetyö toteutettiin kehitystyönä Rainmaker Oy:lle. Tavoitteena oli
saada kattava uusi koulutusmalli, jota aluepäälliköt voivat hyödyntää uusien myyjien
koulutuksessa sekä saada parempi vuorovaikutus kaupunkien ja rekrytoinnin välille.
Toimeksiantaja halusi luoda uuden ajankohtaisemman koulutusmallin vanhan tilalle. Vanhaa
koulutusmallia ei ollut juurikaan käytetty Leijonaliigassa, ja siksi oli erityisen tärkeää saada
kattava koulutusmalli toimeksiantajalle.
Työssä tarkasteltiin erilaisia ideoita koulutusmallin rakentamiseen ja kyselyillä ja haastatteluilla
haettiin yhtenäisiä ideoita uutta mallia varten. Toiveet otettiin huomioon koulutusmallia varten,
ja opinnäytetyön kirjoittaja muovasi selkeän virtaviivaisen ja visuaalisesti miellyttävän mallin
Leijonaliigaan. Rekrytoinnissa otettiin käyttöön palaverit rekrytoinnin ja kaupunkien välillä ja
pyrittiin siihen, että viestiminen tapahtuisi enemmän puheluiden kuin viestien kautta. Yhteistä
keskustelua rekrytoinnin tarpeista saatiin avattua kaupunkien välillä, ja tämä helpotti viestintää.
Lopputuloksena opinnäytetyössä selvisi, että Rainmaker on luonut kattavan konseptin nuorille
myyjille myyntityön saralle ja koulutus on entistä kattavampi nykypäivänä. Opinnäytetyössä
avattiin myös aluepäälliköiden ja esimiesten toimenkuvia koulutuksen saralla, ja niistä
saatiinkin Leijonaliigassa yhtenäisempiä kuin aikaisemmin. Uusi koulutusmalli on jalkautettu
Leijonaliigaan, ja uusia myyjiä on koulutettu sen pohjalta onnistuneesti.