Skapande av varumärke hos företag och dess produkter
Högkvist, Kevin (2021)
Högkvist, Kevin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178953
Tiivistelmä
Nykyään on yhä tärkeämpää että yrityksillä on oma tuotemerkki heidän valmistamissa tuotteissa. Tuotemerkkien puuttuminen tarkoittaa menetystä näkyvyyden, tunnistamisen ja kilpailun kannalta.
Oman tuotemerkin luominen edellyttää että seurataan lakeja, etsitään sisäisiä mahdollisuuksia ja ulkoisia kokemuksia tuotteista. Tämä voi olla hankalaa monille yrityksille, koska heidän on otettava huomioon niin monta näkökulmaa. Siksi tämä työ toimii eräänlaisena oppaana yrityksille.
Työ tehtiin yhteistyössä Kronoby Fatexin kanssa, joka valmistaa hygieniatuotteita. Yrityksen tuotteissa ei ole omaa tuotemerkkiä, koska Fatex toimii muiden tuotemerkkien toimittajana ja valmistajana Euroopan markkinoille.
Työn tarkoituksena oli löytää brändille mahdolliset nimet ja ulkomuodot, joita voidaan soveltaa yrityksen tuotteisiin. Se, mitä tuotemerkin pitäisi välittää, ja miltä sen pitäisi näyttää toimialan perusteella otetaan esille sekä teoreettisessa osassa kansainvälisten tutkimusten muodossa, että empiirisessä osassa, missä korostetaan Kronoby Fatexin ominaisuudet, jota yritys voi käyttää.
Työn tavoitteena oli löytää yrityksen ominaisuudet, joita voidaan käyttää omalle tuotemerkille, ja asioita, joita yritys voisi miettiä, kun yritys luo oman brändin. Lopuksi korostetaan myös sitä, mihin kääntyä rekisteröidyn tavaramerkin luomiseksi ja että tavaramerkin tulisi toimia kansainvälisesti.
Oman tuotemerkin luominen edellyttää että seurataan lakeja, etsitään sisäisiä mahdollisuuksia ja ulkoisia kokemuksia tuotteista. Tämä voi olla hankalaa monille yrityksille, koska heidän on otettava huomioon niin monta näkökulmaa. Siksi tämä työ toimii eräänlaisena oppaana yrityksille.
Työ tehtiin yhteistyössä Kronoby Fatexin kanssa, joka valmistaa hygieniatuotteita. Yrityksen tuotteissa ei ole omaa tuotemerkkiä, koska Fatex toimii muiden tuotemerkkien toimittajana ja valmistajana Euroopan markkinoille.
Työn tarkoituksena oli löytää brändille mahdolliset nimet ja ulkomuodot, joita voidaan soveltaa yrityksen tuotteisiin. Se, mitä tuotemerkin pitäisi välittää, ja miltä sen pitäisi näyttää toimialan perusteella otetaan esille sekä teoreettisessa osassa kansainvälisten tutkimusten muodossa, että empiirisessä osassa, missä korostetaan Kronoby Fatexin ominaisuudet, jota yritys voi käyttää.
Työn tavoitteena oli löytää yrityksen ominaisuudet, joita voidaan käyttää omalle tuotemerkille, ja asioita, joita yritys voisi miettiä, kun yritys luo oman brändin. Lopuksi korostetaan myös sitä, mihin kääntyä rekisteröidyn tavaramerkin luomiseksi ja että tavaramerkin tulisi toimia kansainvälisesti.