Samtala med hjälp av känslokort : Mötet mellan barnet och vuxna i nyfamiljer
Fagerström, Ulrika; Henriksson, Marléne; Sarin, Nicolina; Wahlberg, Lina (2021)
Fagerström, Ulrika
Henriksson, Marléne
Sarin, Nicolina
Wahlberg, Lina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178904
Tiivistelmä
Examensarbetet Samtala med hjälp av känslokort: Mötet mellan barnet och vuxna i nyfamiljer behandlar nyfamiljer samt de utmaningar som kan uppstå i nyfamiljers vardag. Arbetets fokus ligger på samtal eftersom man med hjälp av god kommunikation kan hitta lösningar till de utmaningar som kan uppkomma. Arbetets syfte var att skapa en guide till redan befintliga känslokort som skulle ge förutsättningar för samtal mellan barnet och vuxna i nyfamiljer. Avgränsningen i detta arbete avser barn i 4 till 5 årsåldern och baseras på barnets förmåga att sätta ord på sina egna känslor. Arbetets frågeställningar är följande: Hur kan vuxna i en nyfamilj stödja barnet till att uttrycka sina känslor och behov i ett samtal? Vilka diskussionsområden är viktiga att beröra vid användning av känslokorten? besvarades arbetets syfte.
Arbetet är funktionellt och genom litteraturöversikt har relevant material hittats. Materialet bestod av nätkällor och facklitteratur som till följd av analyser kunnat kopplas ihop med syftet och frågeställningarna. Analysen gjordes som en modifierad version av en kvalitativ innehållsanalys. Den kvalitativa innehållsanalysen identifierar skillnader i texter vilket möjliggjorde bildandet av arbetets teman. De teman som arbetet grundat sig på är respekt och acceptans, delaktighet, öppna samtal, rollfördelning, relationer, rutiner, barnets behov av uppmärksamhet, konflikter, känslor och behov samt syskonrelationer.
Resultatet framställs i form av en guide för användning av känslokort och baserar sig på den skrivna teorin. Guiden ger information samt tips på hur samtalet mellan barnet och vuxna i nyfamiljer kan genomföras. Samtal som genomförs med hjälp av känslokort kan leda till en större förståelse för barnets tankar, känslor och behov och resultera i bättre relationer och mående i nyfamiljer.
Arbetet är funktionellt och genom litteraturöversikt har relevant material hittats. Materialet bestod av nätkällor och facklitteratur som till följd av analyser kunnat kopplas ihop med syftet och frågeställningarna. Analysen gjordes som en modifierad version av en kvalitativ innehållsanalys. Den kvalitativa innehållsanalysen identifierar skillnader i texter vilket möjliggjorde bildandet av arbetets teman. De teman som arbetet grundat sig på är respekt och acceptans, delaktighet, öppna samtal, rollfördelning, relationer, rutiner, barnets behov av uppmärksamhet, konflikter, känslor och behov samt syskonrelationer.
Resultatet framställs i form av en guide för användning av känslokort och baserar sig på den skrivna teorin. Guiden ger information samt tips på hur samtalet mellan barnet och vuxna i nyfamiljer kan genomföras. Samtal som genomförs med hjälp av känslokort kan leda till en större förståelse för barnets tankar, känslor och behov och resultera i bättre relationer och mående i nyfamiljer.