Easy to Install Smart Parking Solution
Jääskeläinen, Eetu (2021)
Jääskeläinen, Eetu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105158791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105158791
Tiivistelmä
Insinöörityö toteutettiin startup yrityksessä LeViteZer Oy, joka sijaitsee Nokian aloitteleville yrityksille tarkoitetussa tilassa. Työn tavoitteena oli suunnitella uusi laite, joka tunnistaa autojen saapuvan ja lähtevän parkkihallista, laskee niiden määrän ja ilmoittaa saadun luvun palvelimelle. Jotta laitteen hinta voisi olla alhainen, sen asennus ei saa vaatia suurempia rakennustöitä tai työmaata. Ratkaisua kokeiltiin päivittämällä kaksi ei-älykästä parkkihallia, jotta niiden käyttöasteet (esim. parkissa olevien autojen määrä) voitaisiin laskea.
Työssä suunniteltiin ja toteutettiin käyttökohteiden tarpeisiin mukautettavia ja yksinkertaisesti asennettavia anturilaitteita. Ne käyttävät Power over Ethernet (PoE) -tekniikkaa kommunikoidakseen ja virran saamiseen. Laitteet vaativat manuaalista kalibrointia toimiakseen, mikä voidaan suorittaa Ethernet-lähiverkon avulla. Havaitakseen autoja ne käyttivät enimmäkseen LiDAR-teknologiaan perustuvia antureita, mutta käyttökohteiden takia muutamassa laitteessa käytettiin lämpökameroita. Kotelot anturilaitteille valmistettiin 3D-tulostamalla.
Insinöörityö on ensiaskelmia isommalle ratkaisulle, jossa pyritään ennakoimaan tyhjien parkkipaikkojen määrää, ennen kuin käyttäjä saapuu paikalle. Anturi-laitteet välittäisivät tietoa pysäköintihallien käytöstä ja älykäs ohjelmisto tekisi päätelmiä historiatietoa käyttäen.
Insinöörityö on rajattu anturilaitteiden suunnitteluun ja toteutukseen. Laitteiden elektroniikka koostui anturimoduuleista ja mikrokontrollerista. Työssä laitteiden kotelot 3D-tulostettiin, mikrokontrollerit ohjelmoitiin, laitteet asennettiin ja testattiin. Älykkään ennakoivan ohjelman toteutus ei kuulu työhön. Alkuperäinen suunnitelma oli luoda laitteista langattomia, mutta aikarajoitusten takia käytettiin langallista toteutusta.
Toteutuksessa päästiin lupaaviin tuloksiin ajoneuvojen havainnoimisessa, mutta myös huomattiin uusia ongelmia. Moottoripyörät saattoivat ohittaa täysin anturin, ajokaistalla kävelevät ihmiset saatettiin laskea autoiksi ja väärää kaistaa käyttävät autot saatettiin laskea lähteviksi, vaikka olisivat juuri tulossa ja päinvastoin. Lämpökameralliset laitteet antoivat myös lupaavia tuloksia, mutta tarvitsevat lisää aikaa ääriolosuhteissa testaamiseen.
Työssä suunniteltiin ja toteutettiin käyttökohteiden tarpeisiin mukautettavia ja yksinkertaisesti asennettavia anturilaitteita. Ne käyttävät Power over Ethernet (PoE) -tekniikkaa kommunikoidakseen ja virran saamiseen. Laitteet vaativat manuaalista kalibrointia toimiakseen, mikä voidaan suorittaa Ethernet-lähiverkon avulla. Havaitakseen autoja ne käyttivät enimmäkseen LiDAR-teknologiaan perustuvia antureita, mutta käyttökohteiden takia muutamassa laitteessa käytettiin lämpökameroita. Kotelot anturilaitteille valmistettiin 3D-tulostamalla.
Insinöörityö on ensiaskelmia isommalle ratkaisulle, jossa pyritään ennakoimaan tyhjien parkkipaikkojen määrää, ennen kuin käyttäjä saapuu paikalle. Anturi-laitteet välittäisivät tietoa pysäköintihallien käytöstä ja älykäs ohjelmisto tekisi päätelmiä historiatietoa käyttäen.
Insinöörityö on rajattu anturilaitteiden suunnitteluun ja toteutukseen. Laitteiden elektroniikka koostui anturimoduuleista ja mikrokontrollerista. Työssä laitteiden kotelot 3D-tulostettiin, mikrokontrollerit ohjelmoitiin, laitteet asennettiin ja testattiin. Älykkään ennakoivan ohjelman toteutus ei kuulu työhön. Alkuperäinen suunnitelma oli luoda laitteista langattomia, mutta aikarajoitusten takia käytettiin langallista toteutusta.
Toteutuksessa päästiin lupaaviin tuloksiin ajoneuvojen havainnoimisessa, mutta myös huomattiin uusia ongelmia. Moottoripyörät saattoivat ohittaa täysin anturin, ajokaistalla kävelevät ihmiset saatettiin laskea autoiksi ja väärää kaistaa käyttävät autot saatettiin laskea lähteviksi, vaikka olisivat juuri tulossa ja päinvastoin. Lämpökameralliset laitteet antoivat myös lupaavia tuloksia, mutta tarvitsevat lisää aikaa ääriolosuhteissa testaamiseen.