Ostokäyttäytyminen ja myyntityö : Myyjän ja asiakkaan välisen vuorovaikutuksen merkitys ostotapahtumassa
Anttila, Oiva (2021)
Anttila, Oiva
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128546
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli myyjän toiminta ostotapahtumassa ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät. Työn tavoitteena oli lyhyen haastattelututkimuksen avulla kerätä kodinkoneliikkeen asiakkaiden kokemuksia ja mielipiteitä ostotapahtumasta sekä verrata tuloksia myyntitoimintaan liittyvään kirjallisuuteen. Tavoitteena oli myös tarkastella omaa ammattiroolia myyjänä, ja kuinka kehittää sen tuloksellisuutta.
Tutkimusongelma pyrki vastaamaan kysymykseen, miten myyjän toiminta vaikuttaa ostopäätökseen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa avattiin asiakkuudenhallinnan käsitettä (CRM), myyntiprosessin vaiheita ja kuluttajan motiiveja ostopäätöksen taustalla. Tietoperustana toimivat englannin- ja suomenkielinen kirjallisuus sekä soveltuva verkkomateriaali.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla asiakkaita ostotapahtuman jälkeen. Tutkimuskysymykset laadittiin siten, että niillä saataisiin kartoitettua asiakkaan ja myyjän välistä vuorovaikutusta. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisella menetelmällä. Tutkimustuloksia peilattiin asiakkuudenhallintaan ja myyntiprosessiin liittyvään lähdekirjallisuuteen.
Tämän tutkimuksen johtopäätöksenä voitiin todeta, että asiakkaat arvostivat enemmän myyjän aktiivista myyntitapaa tuotetietouden merkityksen jäädessä pienemmäksi. Aktiivisemmalla lisämyynnillä olisi voitu kasvattaa kokonaismyyntiä. Lähes kaikki kyselyyn vastanneista asiakkaista saapuivat myymälään selkeä ostotarve mielessään, mutta vain puolet teki ostopäätöksen. Tutkimuksessa ei selvitetty syitä tekemättä jääneille ostopäätöksille. Opinnäytetyössä kuitenkin kartoitettiin myyjän toiminnan ja myyntiprosessin tehostamisen keinoja.
Tutkimusongelma pyrki vastaamaan kysymykseen, miten myyjän toiminta vaikuttaa ostopäätökseen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa avattiin asiakkuudenhallinnan käsitettä (CRM), myyntiprosessin vaiheita ja kuluttajan motiiveja ostopäätöksen taustalla. Tietoperustana toimivat englannin- ja suomenkielinen kirjallisuus sekä soveltuva verkkomateriaali.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla asiakkaita ostotapahtuman jälkeen. Tutkimuskysymykset laadittiin siten, että niillä saataisiin kartoitettua asiakkaan ja myyjän välistä vuorovaikutusta. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisella menetelmällä. Tutkimustuloksia peilattiin asiakkuudenhallintaan ja myyntiprosessiin liittyvään lähdekirjallisuuteen.
Tämän tutkimuksen johtopäätöksenä voitiin todeta, että asiakkaat arvostivat enemmän myyjän aktiivista myyntitapaa tuotetietouden merkityksen jäädessä pienemmäksi. Aktiivisemmalla lisämyynnillä olisi voitu kasvattaa kokonaismyyntiä. Lähes kaikki kyselyyn vastanneista asiakkaista saapuivat myymälään selkeä ostotarve mielessään, mutta vain puolet teki ostopäätöksen. Tutkimuksessa ei selvitetty syitä tekemättä jääneille ostopäätöksille. Opinnäytetyössä kuitenkin kartoitettiin myyjän toiminnan ja myyntiprosessin tehostamisen keinoja.